MESLEK DALLARI 20

29 Ocak 2008 Salı

İktisat


Tükenebilir kaynakların, insanların ihtiyaçlarını karşılamak için etkin şekilde kullanılması, bu kaynakların arttırılması, üretilen mal ve hizmetlerin paylaşımı ile ilgili konularda eğitim ve araştırma yapılır. Çok çeşitli alanlarda çalışabileceği gibi daha çok bankalar ile eğitim ve araştırma kurumlarında çalışılabilir. İktisat programı, tükenebilir kaynakların insanların ihtiyaçlarını karşılamak için en etkin biçimde kullanılması, bu kaynakların artırılması ve üretilen mal ve hizmetlerin bölüşümü ile ilgili konularda eğitim ve araştırma yapar.


Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: İktisat programında temel ekonomi derslerinin yanı sıra yönetim, hukuk, işletmecilik, istatistik, uluslararası ilişkiler alanlarına ilişkin dersler de verilir. Okutulan derslerin amacı öğrencilere genel bir bilgi kazandırmanın yanında çözümleme ve eleştirme gücünü geliştirmektir.

Gereken Nitelikler: Bu alanda öğrenim yapmak isteyenlerin akademik yeteneğin yanı sıra, sayısal düşünme yeteneğine de sahip olmaları beklenir. Başarılı olabilmek için her şeyden önce araştırma, inceleme yapmayı, yönetim ve idari alanlarda çalışmayı sevmek önemlidir. Yaratıcılık da bu alanda başarıyı artıran bir özelliktir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Üniversitelerin iktisat bölümlerinden mezun olanlar işgücü piyasasında "İktisatçı" olarak görev alırlar. İktisatçılar çalıştıkları kurumda hammadde ve insangücü kaynaklarının en kârlı biçimde kullanılmasına ve üretilen malların pazarlanmasında en uygun yöntemlerin bulunmasına çalışırlar.

Çalışma Alanları: Mezunlar çok çeşitli alanlarda iş bulabilmekle birlikte, ise de son yıllarda en çok bankalar ile eğitim ve araştırma kurumlarında istihdam edilmektedirler

İlahiyat
İslam dinini ien iyi sekilde ve öğrenmek için eğitim ve araştırma yapılır. Mezunlar önemli bir kısmı İmam Hatip Liselerinde meslek dersleri yapabilecekleri gibi diğer bir kısmında, vaiz veya müftü olarak çalışabilmektedirler.

Programın Amacı: İlahiyat programının amacı başta İslam dini olmak üzere, çeşitli dinleri bilimsel yöntemlerle inceleyerek bilimsel tutumu benimsemiş ve geniş görüşlü aydın din adamı yetiştirmek için eğitim ve bu alanda araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: İlahiyat fakültesinde Arapça Kur'an-ı Kerim öğretiminden oluşan bir yıllık hazırlık sınıfı vardır. Hazırlık sınıfından sonraki yıllarda ise Kur'an-ı Kerim’in yorumu (Tefsir), Hz. Peygamber'in sözlerinin yorumu (Hadis), İslam hukuku, din felsefesi, dinler tarihi, din sosyolojisi ve din psikolojisi gibi lisans dersleri verilmektedir.

Gereken Nitelikler: İlahiyat fakültesine girmek isteyen bir kimselerin, üstün bir genel akademik yeteneğe, özellikle de sözlü düşünme yeteneğine, düşüncelerini, başkalarına aktarma gücüne sahip, felsefe, sosyoloji, psikoloji, özellikle sosyal psikoloji ve tarihe meraklı ve bu konularda iyi yetişmiş belleği güçlü olmaları gereklidir. Bu alanda çalışacak kimselerin ayrıca sabırlı, hoşgörülü, yeniliklere açık, öğrenmeye istekli olmaları beklenir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Öğrenimlerini başarı ile bitirenler görev yerlerine göre "Din ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni", "Müftü" veya "Vaiz" olarak çalışırlar. Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni olanlar ortaokul, lise ve denge okullarda, din kültürü ve ahlak bilgisi dersini, imam hatip liselerinde meslek derslerini okuturlar. Müftü, bulunduğu il ya da ilçedeki ibadethanelerin yönetiminden sorumlu olup bunların müezzin, imam gibi din görevlisi gereksinmelerini saptar ve durumu Diyanet İşleri Başkanlığına bildirir; gereksinme duyulan din görevlilerinin atanması için girişimlerde bulunur; bölgesindeki din görevlilerinin çalışmalarını denetler; halkın dini konulardaki sorularını cevaplar; halka yararlı birleştirici konuşmalar yapar. Vaiz, camileri gezerek halka İslam dinini açıklayıcı konuşmalar yapar, yani vaaz verir.

Çalışma Alanları: Halen ilahiyat fakültesi mezunlarının önemli bir kısmı imam hatip okullarında meslek dersleri ve orta dereceli okullarda din ve ahlak dersleri öğretmeni olarak görev almakta, bir kısmı müftü ya da vaiz olarak çalışmakta, küçük bir kısmı da ya Diyanet İşleri Başkanlığında ya da fakülte ve yüksekokullarda öğretim ve araştırma alanında çalışmaktadırlar. Son yıllarda ülkemizde çok sayıda imam hatip okulları açılması, ilahiyat fakültesi mezunlarına öğretmen olma olanağı sağlamıştır. Ancak, müftü veya vaiz olarak çalışma alanının sınırlı olduğu söylenebilir

İngiliz Dili ve Edebiyatı
Programda İngilizce yazma, okuma, anlama ve konuşma yetenekleri geliştirilmekte ve İngiliz edebiyatının çeşitli dönemleri ele alınarak, edebi eserler yazıldıkları çağın siyasal yaşamı fikir akımları çerçevesinde değerlendirilmektedir. TRT, Kültür ve Turizm, Dışişleri, Milli Eğitim Bakanlıkları ile elçilikler gibi resmi kuruluşlar çalışma alanlarıdır. Pedagoji sertifikası alanlar öğretmenlik yapabilirler. İngiliz dili ve edebiyatı programında İngilizce yazma, okuma, anlama ve konuşma yetileri geliştirilmekte ve İngiliz edebiyatının çeşitli dönemleri ele alınarak, edebi eserler yazıldıkları çağın siyasal yaşamı ve fikir akımları çerçevesinde değerlendirilmektedir

İnşaat Mühendisliği
--------------------------------------------------------------------------------

Her türlü, bina, baraj, havaalanı,köprü, yol, liman vs. Hizmet ve endüstri yapılarının planlanması, projelendirilmesi, yapımı ve denetimi konuları ile ilgili eğitim ve araştırma yapılır. Bayındırlık ve İskan, Orman, Tarım ve Köyişleri, Enerji ve Tabi Kaynaklar, Ulaştırma Bakanlıklarında, belediyelerde, Dsi, ve Karayolları Genel Müdürlüklerinde çalışılabilir. Ayrıca serbest müteahhitlik hizmetleri verilebileceği gibi müteahhitlik de yapılabilir.

Programın Amacı: İnşaat mühendisliği programı, her türlü bina, baraj,havaalanı, köprü, yol, liman, kanalizasyon, su şebekesi vb. hizmet ve endüstri yapılarının planlanması, projelendirilmesi, yapımı ve denetimi konuları ile ilgili eğitim ve araştırma yapar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: İnşaat mühendisliği programında matematik, fizik, kimya gibi temel bilimler alanında dersler verilir.İkinci yılda, matematiğin yanı sıra uygulamalı mekanik, malzeme davranışı, mukavemet ve topografya gibi derslerle mühendislik kavramlarına giriş okutulur. Üçüncü yılda yapı mekaniği, zemin mekaniği, akışkanlar mekaniği, ulaşım gibi meslek dersleri ilebilgisayar uygulamalarına ağırlık verilir. Son sınıfta ise mesleğin çeşitli dallarında planlama ve projelendirme yeteneğinin geliştirilmesi amaçlanır. Öğrenciler ayrıca uygulamaya yönelik dersler alırlar ve yaz stajlarını yaparlar.

Gereken Nitelikler:İnşaat mühendisliği alanında çalışmak isteyen bir kimsenin sayısal akıl yürütme, uzay ilişkilerini görebilme gücüne sahip; matematiğe, fiziğe, ekonomiye ilgili ve bu alanda iyi yetişmiş bir kimse olması gereklidir. Her bilim dalında olduğu gibi, inşaat mühendisliğinde de, kişinin bilgilerini anlamlı bir düzen içinde biraraya getirerek sentez yapabilme ve bundan yararlanarak problem çözebilme yeteneğini geliştirmiş olması gereklidir. Ayrıca iş sahipleri ve işçilerle iyi ilişkiler kurabilen, sabırlı, hoşgörülü ve düşüncelerini başkalarına iletebilen bir kimse olmak da inşaat mühendisliğinde aranan kişilik özellikleridir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: İnşaat mühendisliğini bitiren öğrenciye "İnşaat Mühendisi" ünvanı verilir. Kurucu mühendislik sayılan inşaat mühendisliği geniş bir alanı kapsadığından bu meslekte çalışanlar çeşitli dallarda uzmanlaşma gereği duymaktadır. Bu dalların başlıcaları, yapı mühendisliği, temel mühendisliği, su mühendisliği, malzeme bilimi, ulaşım vb. dir. Lisansüstü öğretim düzeyinde, öğrencinin bu alanlardan birinde bilgi ve yeteneğini geliştirmesi ve seçtiği alan içinde bulunan belli bir problem üzerinde özgün araştırma yapması eklenir. Uzmanlık ve çalışma alanı ne olursa olsun, inşaat mühendisi kuracağı yapının dayanıklılığını sağlamakla yükümlüdür. Bunun yanında, inşaat için gerekli malzeme ve personeli, bunların maliyetini hesaplar, malzemeyi satın alır, iş planını hazırlar, inşaatı denetler. Bu çalışmaları, yakın mesleklerden kişilerle işbirliği ve dayanışma içinde gerçekleştirir.

Çalışma Alanları: İnşaat mühendisliği çalışmalarının önemli bir bölümü büroda gerçekleştirilirse de, bir bölümü uygulama alanında yer alır. Bu nedenle, inşaat mühendislerinin bazıları büroda, bazıları şantiyede, pek çoğu da her iki alanda görev yaparlar. Ülkemizde inşaat mühendisleri, Bayındırlık ve İskân, Orman, Tarım ve Köyişleri, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Ulaştırma Bakanlıklarında, DSİ ve Karayolları Genel Müdürlüklerinde, kamu iktisadi teşekküllerinde görev almakta, bir kısmı ise serbest çalışmaktadır. Gelecekte inşaat mühendislerine duyulan gereksinme daha da artacaktır. İnşaat mühendisleri müteahhit olarak serbest de çalışabilirler

İstatistik
--------------------------------------------------------------------------------

Bölümde belli bir alanda veri toplama, bu verileri çözümleme ve yorumlama yöntemleri konusunda eğitim ve araştırma yapılır. Matematiksel ve uygulamalı istatistik olmak üzere iki alana ayrılır. Matematiksel istatistik sayısal bilgiyi elde etmek ve yorumlamak için istatiksel yollar geliştirmede matematiksel tekniklerden yararlanılır. Olasılık kuramı, deney düzeni, çeşitli analiz yontemleri geliştirme gibi alanlarda çalışır. Uygulamalı istatistik, belli bir konu alanında verileri toplamak ve çözümlemek için istatiksel yöntemlerden yararlanır. Nüfus artışını ekonomis gelişmeyi, tarımsal ve endüstriyel ürünlerdeki artışı önceden tahmin etmek, uygulamalı istatistiğin alanına girer. Uygulamalı istatistikçiler sosyal ve politik bilimler, top, eğitim, doğal bilimler, endüstriyel faaliyetler vs. Alanlarda sayısal verilerin toplanması, çözümlenmesi ve bunlara dayanarak geleceğe ait tahminlerin yapılması ile ilgili konularda çalışırlar. DİE, PTT, ve Tübitak gibi kuruluşlarda, sosyal ve politik bilimler, tıp, eğitim, doğal bilimler, endüstriyel faaliyetler alanlarında hizmet veren sektörlerde çalışılabilir.

Programın Amacı: İstatistik programı, belli bir alanda veri toplama, bu verileri çözümleme ve yorumlama öntemleri konusunda araştırma ve eğitim yapar. İstatistik, matematiksel ve uygulamalı istatistik adı altında iki alana ayrılır.

- Matematiksel İstatistik: Birinci derecede kuramlarla uğraşır, sayısal bilgiyi elde etmek ve yorumlamak için istatistiksel yollar geliştirmede matematiksel tekniklerden yararlanır. Olasılık kuramı, deney düzeni, çeşitli analiz yöntemleri geliştirme gibi alanlar kuramsal istatistiğin üzerinde çalıştığı alanlardır.

Uygulamalı İstatistik: Güncel sorunları, kabul edilmiş, bilinen yöntemlerle çözmeye çalışır. Belli bir konu alanında verileri toplamak ve çözümlemek için istatistiksel yöntemlerden yararlanır. Nüfus artışını, ekonomik gelişmeyi, tarımsal ve endüstriyel ürünlerdeki artışı önceden tahmin etmek uygulamalı istatistik alanına girer. Uygulamalı istatistikçiler, sosyal ve politik bilimler, tıp, eğitim, doğal bilimler, endüstriyel faaliyetler vb. alanlarda, sayısal verilerin toplanması, çözümlenmesi ve buna dayanarak geleceğe ilişkin tahminler yapılması ile ilgili konularda çalışırlar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: İstatistik programında eğitim süresi 4 yıl olup bu süre içinde genellikle matematik, cebir, geometri ve sayısal yeteneğe dayalı konularla ilgili dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler: İstatistik programına girmek isteyenler matematiğe yetenekli ve ilgili; matematiksel kavramlar üzerinde düşünebilen, alanda yeni yollar aramaya hevesli, bilimsel tutuma sahip olmalıdırlar. Sabır, ayrıntılarla uğraşmaktan bıkmama, yılmama gibi kişilik özelliklerine sahip olanlar bu alanda başarılı olabilirler. İstatistik programındaki öğrencilere Etibank, DİE, PTT gibi kuruluşlar hizmet karşılığı burs imkânı sağlamaktadırlar. Ayrıca TÜBİTAK üstün yetenekli ve başarılı öğrencilere karşılıksız burslar vermektedir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: İstatistik programını bitirenlere "İstatistikçi" ünvanı verilir. İstatistikçi, kendince özel anlamı olan sayı ve sembollerle uğraşır. Kullandığı semboller özel bir dile benzer, bu yolla karmaşık ilişkileri basite indirger. Elde edilen sayısal verileri analiz ederek ilgilenilen sorunların çözümüne yarayacak çıkarsamalarda bulunur.


Çalışma Alanları: İstatistik programı mezunları genellikle şu üç alanda çalışmaktadırlar: Öğretim, araştırma ve uygulama.Bunlardan ilk ikisi genellikle kuramsal istatistik alanına girer ve bu alana ilgi duyanlar genellikle üniversitelerde öğretim elemanı olarak çalışabilirler.Uygulamalı istatistikçiler sosyal ve politik bilimler, tıp, eğitim, doğal bilimler, endüstriyel faaliyetler vb. alanlarda sayısal verilerin toplanması, çözümlenmesi ve buna dayanarak geleceğe ilişkin tahminler yapılması ile ilgili konularda çalışırlar. Endüstrileşme ve planlı kalkınma çabasında olan ülkemizde iyi yetişmiş istatistikçilere büyük ihtiyaç duyulmaktadır. Matematiksel kavramlar üzerinde düşünebilen ve bunu çevresindekilere aktarabilen kimseler için istatistikçilik gelecek vadeden bir meslek olabilir.

0 yorum: