MESLEK DALLARI 25

20 Ocak 2008 Pazar



MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK


Biyoloji yaşayan organizmaların yapılarını, işlevlerini ve aralarındaki ilişkileri inceleyen bilim dalıdır. Moleküllere indirgendiği zaman moleküler biyoloji ortaya çıkmaktadır. Matematik, fizik, kimya, biyoloji, labaratuvar, biyolojinin prensipleri, labaratuvar teknikleri ve bilimsel metotlar gibi konularda eğitim verirler.



Programın Amacı: Moleküler biyoloji ve genetik programının amacı, genetik ve biyoteknoloji alanında eğitim ve araştırma yapmaktır.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Moleküler biyoloji ve genetik programında biyoloji, kimya, matematik, ve bilgisayardan başka elektrik ve manyetizma, mikrobiyoloji, fizyoloji, gen molekülerbiyolojisi gen mühendisliği uygulamaları gibi dersler okutulmakta, staj ve bitirme projesi yaptırılmaktadır.



Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Moleküler biyoloji ve genetik programını bitirenlere "Biyolog" ünvanı verilmektedir. Moleküler biyologlar hastanelerde, sağlık koruma enstitülerinde, ıslah merkezlerinde, ilaç endüstrisinde görev alırlar ve laboratuvarlarda özellikle hücrelerin incelenmesi, genetik yapısının özümlenmesi ve iyileştirilmesi konusunda çalışmalar yaparlar.



Çalışma Alanları: Moleküler biyologlar üniversitelerin, fen, tıp, ziraat, eczacılık ve veterinerlik fakültelerinde akademisyen olabilirler, TÜBİTAK gibi resmi kurumlarda ve ilaç endüstrisinde araştırmacı, çeşitli sağlık kuruluşlarının laboratuvarlarında yönetici olarak görev alabilirler. Bu bölümün esas amacı, uluslararası düzeyde bilim adamı yetiştirmek olup öğrencilerini bu amacı gerçekleştirecek bireyler olarak yetiştirmeye çalışmaktadır.

MUHASEBE (MUHASEBE BİLGİ SİSTEMLERİ)

Muhasebe programı, kamu ve özel sektör işletmelerinde hizmet, üretim ve faaliyetlerin verimli bir biçimde yürütülmesi için, muhasebe alanında gerekli olan ara insan gücünü yetiştirir. Muhasebe programını bitirenler kamu ve özel sektörde görev yapabilirler ya da kendilerine özel muhasebe bürosu açabilirler. Muhasebecilik mesleğinde ilerleme yetenek ve bilginin başarılı bir çalışma ile kanıtlamasına bağlıdır.



Programın Amacı: Muhasebe programında, kamu ve özel sector işletmelerinde hizmet, üretim ve faaliyetlerin verimli bir biçimde yürütülmesi için muhasebe alanında gerekli olan ara insangücünü yetiştirir.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Muhasebe programı temel muhasebecilik bilgi ve becerilerini vermeye yöneliktir. Son yılda öğrenciler staj çalışmaları yaparak bilgi ve becerilerini uygulama alanında denerler. İki yıl içerisinde genel matematik, genel muhasebe, daktilografi, işletme, pazarlama, maliye, ticaret matematiği, borçlar hukuku,maliyet muhasebesi, banka muhasebesi, ticaret hukuku,envanter, bilanço, vergi hukuku, iş hukuku, yapı muhasebesi, şirketler muhasebesi gibi meslek dersleri verilir.



Gereken Nitelikler: Muhasebeci olmak isteyen bir kimsenin genel akademik yetenek ve sayısal düşünme yeteneğine sahip olması gerekir. Muhasebe programını seçen bir kişinin ayrıca sosyoloji ve psikoloji alanlarına ilgi duyması, sabırlı, dikkatli ve düzenli bir kimse olması beklenir.



Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Muhasebe programını bitirenlere "Muhasebe Meslek Elemanı" ünvanı verilmektedir. Muhasebe meslek elemanları muhasebe ile ilgili işlerde ara eleman olarak görev yaparlar.



Çalışma Alanları: Muhasebe programını bitirenler kamu ve özel sektörde görev yapabilirler ya da kendilerine muhasebe bürosu açabilirler. Muhasebecilik mesleğinde ilerleme, yetenek ve bilginin başarılı bir çalışma ile kanıtlanmasına bağlıdır.



MOTOR

Motor programının amacı, her türlü motorun yapımı, bakımı ve onarımı alanında çalışacak ara insangücü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Motor programında atölye, teknoloji, malzeme bilgisi, matematik, teknik resim, beden eğitimi, atölye planlaması; ikinci yılda, fizik, kimya, genel mekanik, termodinamik, cisimlerin dayanımı gibi dersler kuramsal ve uygulamalı olarak okutulur. Öğrencilerin staj yapması zorunludur.

Gereken Nitelikler

Bu bölüme gireceklerin, bedence güçlü ve sağlam pratik zekâya, mekanik yeteneğe, el-parmak becerisine sahip kimseler olması gerekmektedir. Ayrıca lisedeki fen derslerinde kuvveti yetişmiş olma, başarıda büyük kolaylık sağlar.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları ışler

Motor bölümü mezunları "Motor Teknikeri" unvanı kazanırlar. Bir motor teknikeri, çalıştığı kurumun yapısına göre mühendisten aldığı emirleri işçiye uygulatabilen ara eleman fonksiyonunu görmektedir.

Çalışma Alanları

Motor programını bitirenler genellikle otomotiv endüstrisinde veya motor tamir atölyelerinde çalışabilirler, isterlerse kendileri özel işyeri açabilirler.




Nükleer Enerji Mühendisliği
 




Bu bölümde, nükleer enerjinin barışçıl amaçlarla kullanılması ile ilgili lisans ve lisansüstü eğitim yapılır. Bölüm, bilimsel katkılarda bulunabilecek ve ülkemizde nükleer teknolojinin kurulması ve geliştirilmesinde çalışacak mühendisler yetiştirmeyi amaçlar. Ülkemizde nükleer mühendislerinin çalışma alanları: oldukça kısıtlı olmasına rağmen Türkiye Atom Enerji Kurumu, Tübitak gibi kurumlarda ve üniversitelerde çalışabilirler.



Programın Amacı: Nükleer enerji mühendisliği bölümünün amacı nükleer enerjinin üretilmesi, geliştirilmesi ve barışçı amaçlarla kullanılması ile ilgili eğitim ve araştırma yapmaktır.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Nükleer enerji mühendisliği, teknolojiye ve bilgisayarlardaki gelişmeye paralel olarak gelişmiştir. Nükleer enerji mühendisliğinde karışık gerçek sistemler için analitik hesap yapma olanağı olmadığından hesaplamaların çoğu sayısal olarak bilgisayarlarda yapılır. Bu nedenle, bu alanda bilgisayar programlama ve sayısal matematik en çok kullanılan araç durumuna gelmiştir. Nükleer enerji mühendisliği araştırıcı, geliştirici, kurucu, üretici ve yönetici bir mühendisliktir. Lisans eğitiminin ilk üç yılı nükleer enerji mühendisliğine hazırlık yıllarıdır. Bu yıllarda nükleer enerji mühendis adayı beş yarıyıl matematik, altı yarıyıl fizik, bilgisayar programlama, termodinamik, akışkanlar mekaniği, mukavemet, malzeme bilgisi, ısı iletimi, ısı makineleri, elektronik ve çeşitli ölçme teknikleri laboratuarları, teknik çizim gibi temel mühendislik dersleri alır. Lisans eğitiminin son yılında nükleer enerji mühendisliğinin temelini oluşturan nükleer reaktör fiziği, mühendisliği, kontrolü gibi dersler ve bu derslerin yanı sıra uygulamalara da önem verilir. Ayrıca yaz aylarında iki ay nükleer bir kuruluşta staj zorunluluğu vardır. Gereken Nitelikler: Nükleer enerji mühendisliği alanında eğitim görmek isteyenlerin üstün bir akademik yeteneğe ve analitik düşünme gücüne, fizik bilimine karşı derin bir ilgiye ve bilimsel meraka sahip, yaratıcı kimseler olması beklenir.



Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Nükleer enerji bölümünü bitirenler "Nükleer Enerji Mühendisi" ünvanını alırlar. Nükleer enerji mühendisi nükleer enerji ile çalışan elektrik santrallarının tasarımı, yapımı, işletmesi ve geliştirilmesi gibi işlerde çalışır.



Çalışma Alanları: Nükleer enerji mühendisleri Türkiye Atom Enerjisi ve Endüstri Kurumu ve TÜBİTAK gibi araştırma kurumlarında ve üniversitelerde çalışabilmektedir. Halen ülkemizde nükleer enerji mühendislerinin iş alanları oldukça sınırlı olmakla birlikte teknoloji ilerledikçe bu mühendislik alanının hizmetlerine duyulan ihtiyaç da artmaktadır



Psikoloji


İnsanların  davranışlarını gözlemleyen ve deney yöntemlerinin kullanılarak bilimsel bir şekilde incelenmesi ve nedenlerinin ortaya çıkarılması konularında eğitim ve araştırma yapılır. Sağlık bakanlığı ve üniversitelere bağlı akıl hastanelerinde, ruh sağlığı merkezlerinde, çocuk ıslah evlerinde, cezaevlerinde psikolog, rehberlik ve araştırma merkezlerinde okul psikoloğu olarak çalışılabilir. Ayrıca öğretmenlik sertifikası alanlar liselerde öğretmenlik yapabilirler.



Programın Amacı: Psikoloji bölümü, insan davranışlarının gözlem ve deney yöntemlerini kullanarak bilimsel bir biçimde incelenmesi ve nedenlerinin ortaya çıkarılması konularında eğitim ve araştırma yapar. Psikoloji, kuramsal ve uygulamalı psikoloji adı altında iki dala ayrılır.



1.Kuramsal Psikoloji: Bu dal, öğrenme, düşünme, güdülenme gibi psikolojik süreçlerle ilgilidir. İnsan ve hayvanlar üzerinde laboratuvarda deneyler yaparak psikolojik olayları inceleyen "Deneysel Psikoloji";davranışların fizyolojik temellerini araştıran "Fizyolojik Psikoloji"; toplum tarafından etkilenen insan davranışlarını inceleyen "Sosyal Psikoloji"; insanda düşünme, öğrenme, duygu ve heyecan gibi psikolojik süreçlerin gelişimini inceleyen "Gelişim Psikolojisi" ve normal dışı davranışları inceleyen "Anormaller Psikolojisi" kuramsal psikoloji grubuna girer.



Uygulamalı Psikoloji: Kuramsal psikolojinin verileri günlük yaşamda insan davranışları ile ilgili sorunları gidermede kullanılır. İleri derecede uyum bozukluğu gösteren kimselerin davranışlarının nedenlerini ve tedavi yöntemlerini inceleyen "Klinik psikoloji";endüstride üretimi artırmak için en uygun elemanların seçimini ve çalışma ortamında olumlu ilişkiler kurulmasını sağlayan, tüketicinin isteklerini saptayan "Endüstri Psikolojisi"; hafif uyum sorunları olan kimselere yardım yollarını araştıran "Danışma Psikolojisi"; okulda öğrenme sürecini ve öğrencilerin başarısızlık sorunlarını inceleyen "Okul Psikolojisi" uygulamalı psikolojinin başlıca alanlarıdır.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Psikoloji programında temel felsefe, mantık, istatistik ve sosyoloji gibi temel konularda verilen dersler ile psikolojiye giriş, öğrenme psikolojisi deneysel psikoloji, çağdaş psikoloji akımları, gelişim psikolojisi (çocukluk, gençlik, yetişkinlik, yaşlılık), fizyolojik psikoloji, psikolojik testler, zekâ-kişilik psikolojisi, anormal davranış psikolojisi gibi alan dersleri verilmektedir. Ayrıca uygulamalı dersler laboratuvarlarda ve sahada sürdürülür.



Gereken Nitelikler: Psikoloji eğitimi görmek isteyen bir öğrencinin normalin üzerinde akademik yeteneğe sahip olması psikoloji yanında felsefe, sosyoloji ve matematiğe ilgi duyması, ayrıca insanları anlamaya istekli, bilimsel meraka sahip bir kimse olması gerekir.



Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Psikoloji bölümünü bitirenler "Psikolog" ünvanı ile görev almaktadırlar. Psikologlar genellikle uygulama alanında çalışırlar. Bir psikolog, çalıştığı kurumun niteliğine göre, ilgilendiği bireylere test, envanter gibi psikolojik ölçme araçları uygular, bireylerle görüşme yapar, sorunlarını anlamaya ve uygun çözümle bulunmasına yardımcı olmaya çalışır. Araştırma ve eğitim alanında çalışanlar gerekli ölçme araçlarını ve insan davranışlarını değiştirme yöntemlerini geliştirirler.



Çalışma Alanları: Bugün ülkemizde psikologlar Sağlık Bakanlığına ve üniversitelere bağlı ruh ve sinir hastanelerinde, ruh sağlığı merkezlerinde, kreş ve çocuk bakımevlerinde, huzurevlerinde, çocuk ıslahevleri ve cezaevlerinde psikolog; rehberlik ve araştırma merkezlerinde okul psikoloğu olarak görev almaktadırlar. Halen psikologlar için özel ya da resmi endüstri kuruluşlarında çalışma olanağı sınırlıdır. Ancak endüstri geliştikçe ve iyi eleman yetiştikçe bu alanlarda da psikologların iş bulma olanaklarının artacağı söylenebilir. Son zamanlarda bazı psikologların özel olarak işyeri açtıkları da gözlenmektedir. Psikoloji bölümünü bitiren bir kimse, eğitimi sırasında felsefe, sosyoloji gibi alanlarda yeterli düzeyde eğitim görmüş olmak ve öğretmenlik sertifikası almak koşulu ile orta dereceli okullarda felsefe grubu öğretmeni olarak görev alabilir. Halen rehberlik ve araştırma merkezlerinde okul psikologlarına ve kliniklerde psikologlara gereksinme duyulmaktadır. Mevcut ve açılmakta olan üniversitelerin de psikoloji alanında öğretim elemanlarına gereksinmeleri artmaktadır. Bir psikoloji mezununun doyurucu bir iş bulabilmesi için psikolojinin belli bir dalında lisansüstü eğitim görmesi gereklidir...



Radyoloji



Radyoloji programı hekim tarafından x-ışınlarının gerek hastalığı tanısı (teşhis) gerekse tedavisinde kullanılması için yürütülen çalışmalarda ihtiyaç duyulan yardımcı elemanı yetiştirir. Radyoloji teknikerleri kamu hastanelerinde veya özel hastanelerde çalışabilirler. Bugün tıpta teknolojinin yeri giderek artmakta ve ileri teknik aygıtları kullanabilecek iyi yetişmiş elemanlara ihtiyaç duyulmaktadır.



Programın Amacı: Radyoloji programı hekim tarafından X-ışınlarının gerek hastalığın tanısı (teşhis) gerekse tedavisinde kullanılması için yürütülen çalışmalarda ihtiyaç duyulan yardımcı elemanı yetiştirir.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Radyoloji programında öğrenciler matematik, fizik, biyoloji ve kimya gibi temel bilimler; anatomi, fizyoloji gibi temel tıp bilimleri ve radyoloji meslek dersleri alırlar. Ayrıca hastanelerin radyoloji laboratuvarlarında ve bağlı birimlerinde staj görürler.



Gereken Nitelikler: Radyoloji programında eğitim görmek isteyen kimselerin alet ve makinelerle çalışmaktan hoşlanan, mekanik konularına ilgili, el ve gözü eşgüdüm halinde kullanabilen, sorumlu ve dikkatli kimseler olmaları beklenir.



Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Radyoloji bölümünü bitirenlere "Radyoloji Teknikeri" ünvanı verilir. Radyoloji teknikeri hastanelerde hastaların hekim tarafından belirlenen şekilde filmlerini çeker; ışın tedavisi gören hastaların cihazlarını hazırlar ve uygular.



Çalışma Alanları: Radyoloji teknikerleri kamuya ait veya özel hastanelerde çalışabilirler. Bu alanda ihtiyaç duyulan eleman evvelce kurslarla yetiştirilmekteydi. Bugün tıpta teknolojinin yeri giderek artmakta ve ileri teknik aygıtları kullanabilecek iyi yetişmiş elemanlara daha çok ihtiyaç duyulmaktadır.



Radyo-TV Yayımcılığı


Radyo-TV Yayımcılığı programının amacı, radyo ve televizyon stüdyolarındaki aygıtları (ses ve görüntü sistemlerini) kullanacak insan gücünü yetiştirmektir. Mezunlar TRT veya özel sektöre ait sinema, radyo ve televizyon stüdyolarında, çeşitli devlet kuruluşlarının “gör –işit “ (audio-visual araç merkezlerinde çalışabilirler.



Programın Amacı: Radyo ve televizyon programının amacı, elektronik kitle iletişim araçlarının başında gelen radyo ve televizyon yayıncılığı alanında çalışacak nitelikli eleman yetiştirmek ve araştırma yapmaktır.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Radyo ve televizyon programının 4 yıllık eğitim süresinin ilk yıllarında ekonomi, hukuk, siyasal ve sosyal bilimler daha sonraki yıllarda radyo ve televizyonda program yapımı, televizyon haberciliği, basın ve yayın yolu ile halk eğitimi gibi dersler okutulur ve uygulamalar yaptırılır.



Gereken Nitelikler: Radyo ve televizyon programında okumak isteyen gençlerin sözel yeteneği güçlü, sosyal bilimlere ilgili ve bu alanda başarılı, ikna gücü yüksek ve yaratıcı kişiler olmaları gerekir.



Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Radyo ve televizyon programını bitirenler resmi ve özel televizyon ve radyolarda çeşitli ünvanlarla görev alırlar. Radyo ve televizyon programlarının yapımında çalışanlar program tasarımı, programın hazırlanması, filme alınması ve yayınlanması gibi yayıncılığın her aşamasında değişik roller alırlar; programın amacının belirlenmesi, programda rol alacak elemanların seçimi, programın filme çekimi ve montajı vb. işleri yerine getirirler.



Çalışma Alanları: Radyo ve televizyon programını bitirenler resmi ve özel radyo ve televizyon kuruluşlarında görev alabildikleri gibi halkla ilişkiler ve tanıtım bürolarında da çalışabilmektedirler



Rehberlik ve Psikolojik Danışma


Bireylerin gelişimlerini ve çevrelerine uyumlarını güçleştiren faktörleri ortadan kaldırarak, onlara en üst düzeyde gelişme ortamı sağlama, gizli güçlerini geliştirebilecekleri eğitim programlarına ve mesleklere yönelmelerine yardımcı olma konusunda çalışacak elemanları yetiştirme ile ilgili eğitim yapılır. Resmi ve özel okullarda, özel dersanelerde, rehberlik ve araştırma merkezlerinde, çocuk mahkemelerinde ve ıslah evlerinde çalışılabilir.



Programın Amacı: Rehberlik ve psikolojik danışma programlarının amacı, bireylerin gelişimlerini ve çevrelerine uyumlarını güçleştiren faktörleri ortadan kaldırarak, onlara en üst düzeyde gelişme ortamı sağlama; gizil güçlerini geliştirebilecekleri eğitim programlarına ve mesleklere yönelmelerine yardımcı olma konusunda çalışacak elemanları yetiştirmek ve bu alanda eğitim yapmaktır.



Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Rehberlik ve psikolojik danışma programlarında eğitime giriş, eğitim sosyolojisi, eğitim felsefesi, eğitim tarihi, istatistik ve araştırma gibi temel dersler yanında, öğrenme psikolojisi, çocukluk, gençlik psikolojisi, sosyal psikoloji, ölçme ve değerlendirme, psikometri, ruh sağlığı, rehberlik, psikolojik danışma mesleki rehberlik, özel eğitim programları, uyumsuz çocukların eğitimi, zihin özürlü çocukların eğitimi gibi alan dersleri okutulmakta ve uygulamalar yaptırılmaktadır.



Gereken Nitelikler: Rehberlik ve psikolojik danışma programına girmek isteyen bir kimsenin normalin üzerinde bir genel akademik yeteneğe sahip, sosyal bilimlere, özellikle psikolojiye ilgili ve bu alanda yetişmiş, hoşgörü sahibi, sabırlı, insanlara içten sevgi ve saygı duyan, dinlemesini bilen, kendinden hoşnut, başkalarını oldukları gibi kabul edebilen bir kimse olmalıdır. İnsanlara yardım etmekten hoşlanan bir kimse için rehberlik, doyum sağlayıcı bir çalışma alanı olabilir.



Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Rehberlik ve psikolojik danışma programı bitirenler okullarda Rehberlik ve Araştırma merkezinde ve dershanelerde "Rehberlik Öğretmeni" olarak görev alırlar Rehberlik öğretmeni başarısız veya uyum güçlüğü gösteren öğrencilerle veya onların aileleri ile görüşür; onların davranışlarını gözlemler, testler uygular ve sorunların kaynağını ortaya çıkarmaya çalışır, tüm öğrencilerin, yetenek ve ilgilerine uygun programlara yönelmelerine ve sağlıklı bir kişilik geliştirmelerine yardımcı olur; bunun için bireylere bireysel olarak veya gruplar halinde psikolojik danışma ve rehberlik hizmeti verir, ailelere çocuk eğitimi konusunda danışmanlık yapar, özel eğitime ihtiyacı olan öğrencileri ilgili kurumlara havale eder.



Çalışma Alanları: Rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını bitirenler resmi ve özel okullarda, özel dershanelerde, rehberlik ve araştırma merkezlerinde görev alabilirler. Sekiz yıllık eğitim uygulamasından sonra okullarda rehber öğretmenlere duyulan gereksinme artmıştır. Ayrıca bu alanda eğitim görenler özel sektörde , insan kaynakları birimlerinde görev alabilmektedirler

    

                       



 

0 yorum: