MESLEK DALLARI 9

29 Ocak 2008 Salı

Budama ve Aşılama
Programın Amacı


Budama ve aşılama programının amacı, ağaçların, asmaların ve süs bitkilerinin budanması, cinslerinin iyileştirilmesi için aşılanması alanında ara insangücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Budama ve aşılama programında, odunsu bitkiler botaniği, budama ve aşılamanın ekonomik esasları, bahçe bitkileri ve yetiştirme teknikleri, budamanın fizyolojik esasları, kavakçılıkta üretim ve budama teknikleri gibi dersler okutulur.


Gereken Nitelikler

Budama ve aşılama programında başarılı olmak için biyolojiye özellikle botanik konularına ilgili, açık havada çalışmaktan hoşlanan bir kimse olmak gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları ışler

Budama ve aşılama programını bitirenlere "Budama ve Aşılama Teknikeri" unvanı verilir. Budama ve aşılama teknikeri, meyve bahçelerinde ağaçları, bağlarda asmaları ve süs bitkilerini budama ve aşılama teknikleri konusunda üreticileri eğitir, aşılama yöntemi ile yeni kültür çeşitlerinin geliştirilmesi ile ilgili çalışmalar yapar.

Çalışma Alanları

Budama ve aşılama teknikeri Orman, Tarım ve Köyişleri Bakanlıklarına bağlı Bölge Tarım Müdürlüklerinde, fidanlıklarda, özel sektöre ait çiftliklerde ve bahçelerde çalışabilirler.


Bulgar Dili ve Edebiyatı
Bu programda, Bulgar dilinin gramer yapısı incelenmekte, bu dil ile meydana getirilmiş edebiyat ve kültürün başlangıcından günümüze kadar geçirdiği aşamalar üzerine eğitim ve araştırma yapılmaktadır. Bölümden mezun olanlar kütüphanelerde, arşivlerde, TRT kurumu, Kültür ve Turizm Bakanlığı, yükseköğretim kurumları, elçilikler gibi resmi kuruluşlarda turizm acenteleri ve ticari şirketler gibi özel kuruluşlarda iş bulabilirler

Büro Yönetimi
Programın amacı, kurumların üst düzeydeki idareci elemanlarına yönetimde yardımcı olmak üzere eleman yetiştirmektir.



Büro Yönetimi ve Sekreterlik
Programın amacı, kurumların üst düzeydeki idarecilerine elemanlarına yönetimde yardımcı olmak üzere eleman yetiştirmektir. Programa kız ve erkek öğrencilerin mesleğe daha yatkın ve yetenekli oldukları gözlenmektedir. İş bulma konusunda erkek öğrencilerin şansı daha düşüktür. Sekreter olmak isteyen bir kimsenin dikkatli, anlayışlı, nazik ve genel kültür sahibi olması beklenir.


Cam
Programın Amacı: Cam programının amacı, cam endüstrisinde çalışacak ara insan gücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler:Cam programında matematik ve fizik, inorganik kimya, fiziksel kimya, teknik resim, cam bilimine giriş, mekanik işlemler, yakıt teknolojisi, yüksek sıcaklık reaksiyonları, iş hukuku ve makine bakım tekniği gibi dersler okutulur.

Gereken Nitelikler:Cam programında eğitim görmek isteyen kimsenin, fizik ve kimya konularında başarılı, ortalamanın üzerinde bir mekanik yeteneğe sahip olması gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Cam programını bitirenlere "Cam Teknikeri" ünvanı verilir. Cam teknikeri, kimya mühendisinin gözetim ve denetimi altında cam hamurundan çeşitli cam eşya ve kristal elde edilmesi için planlanan işlemleri yürütür.

Çalışma Alanları:Cam teknikerleri Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına bağlı Şişe ve Cam Fabrikalarında görev alabilirler.


Cam Seramik
Üniversite-sanayi işbirliği programları çerçevesinde önceleri sadece cam bölümü olarak Türkiye Şişe ve Cam Fabrikalarının desteği ile kurulan bölüm, bu kuruluşun desteğini çekmesinin ardından cam konusunda yoğun olan dersleri azaltılmış seramik sanayi ile ilişkiler kurularak seramik dersleri arttırılmıştır

Cevher Hazırlama
Cevher hazırlama programının amacı, doğada ham olarak bulunan değerli minerallerin değerli olmayan minerallerden ayıklanması ve zenginleştirilmesi işlemlerini yürütecek ara insan gücünü yetiştirmektedir. Cevher hazırlama programında öğrenim görmek isteyen kimselerin fizik ve kimya ile ilgili. El becerisine sahip kimseler olmaları beklenir. Ayrıca bu alana girenlerin kapalı ve sıcak yerlerde çalışmaktan rahatsız olmayacak, bedence güçlü kimseler olmaları da gerekir.

Programın Amacı: Cevher hazırlama programının amacı, doğada ham olarak bulunan değerli minerallerin değeri olmayan minerallerden ayıklanması ve zenginleştirilmesi işlemlerini yürütecek ara insangücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler:Cevher hazırlama programında birinci yıl matematik, fizik, kimya gibi temel bilim dersleri ve ekonomi, ekonomik jeoloji, petorgrafi dersleri; ikinci yılda maden işleme, cevher işleme, maden makineleri, teknik elektrik ve bilgisayar programlama gibi dersler okutulur.

Gereken Nitelikler:Cevher hazırlama programında öğrenim görmek isteyen kimselerin fizik ve kimyaya ilgili, el ve kollarını ustalıkla kullanabilen, şekil-uzay ilişkilerini ve mekanik ilişkiler görebilme yeteneğine sahip kimseler olmaları beklenir. Ayrıca bu alana girenlerin kapalı ve sıcak yerlerde çalışmaktan rahatsız olmayacak bedence güçlü kimseler olmaları da gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Cevher hazırlama programını bitirenlere "Cevher Hazırlama Teknikeri" ünvanı verilir. Cevher hazırlama teknikeri ham cevheri saflaştırmak ve zenginleştirmek için zenginleştirme tesislerinde ve hammadde hazırlama ünitelerinde, metalurji mühendisinin gözetimi ve denetimi altında görev yapar.

Çalışma Alanları:Cevher hazırlama teknikerleri cevher hazırlama ve zenginleştirme işleri ile ilgili kamu veya özel sanayi kuruluşlarında çalışabilirler

Coğrafya
Doğal çevrenin özellikleri ile çere-insan ilişkileri, nüfus dağılımı ve ekonomik etkinlikler konusunda eğitim ve araştırma yapılır. Ortaöğretim kurumlarında ve özel dersanelerde öğretmenlik yapılabileceği gibi, yüksek lisans öğrenimi yapanlar. Meteorolji İşleri Genel Müdürlüğü, Harita Genel Müdürlüğü, MTA, DSİ, Karayolları Genel Müdürlüğü ve çeşitli bakanlıklarda çalışabilirler.


Coğrafya Öğretmenliği
Bu bölümde ortaöğretim kurumlarında sosyal bilimler ve coğrafya derslerini verebilecek öğretmenler yetiştirme amacına yönelik eğitim ve araştırma yapmaktadır. Orta dereceli okulların tümünde öğretmen olarak çalışabilirler. Coğrafya öğretmenliğinde, öğretmen fazlalığından söz edilmekteyse de okullaşma oranı arttıkça, coğrafya öğretmenliğine de gereksinim artmaktadır.

Programın Amacı: Coğrafya bölümünde, doğal çevrenin özellikleri ile çevre-insan ilişkileri, nüfus dağılımı ve ekonomik etkinlikler gibi konularda araştırma ve eğitim yapılır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Coğrafya bölümünde 4 yıldır eğitimin ilk iki yılında genel klimatoloji, jeomorfoloji, coğrafi kartografya, beşeri coğrafyaya giriş, genel ekonomik coğrafya, hidrografya ve bitki coğrafyası gibi genel coğrafya derslerine ve teorik bilgilere ağırlık verilmiştir. Son iki yılda ise, Türkiye jeomorfolojisi, uygulamalı jeomorfoloji, uygulamalı klimatoloji, toprak coğrafyası, Türkiye ekonomik coğrafyası, beşeri coğrafyada veri toplama ve değerlendirme yöntemleri, bölgesel Türkiye coğrafyası, ulaşım ve tarım coğrafyası gibi daha çok uygulamaya yönelik dersler okutulmaktadır. Ayrıca, coğrafya öğrencilerine başlangıçta harita bilgisi, grafik ve diyagram-çizim yöntemleri ile değerlendirilme gibi dersler verilir ve öğretim gezileri düzenlenir.

Gereken Nitelikler: Coğrafya alanında çalışmak isteyen bir kimsenin genel akademik yeteneğe, coğrafya yanında, biyoloji, jeoloji gibi doğal; sosyoloji, tarih gibi toplum bilimlerine ilgi duyması, doğayı incelemeye istekli olması gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Coğrafya bölümünü bitirenler "Coğrafyacı" ünvanı ile görev alırlar. Coğrafyacıların önemli bir kısmı öğretim, bir kısmı ise araştırma alanında çalışırlar ve yaptıkları iş de çalıştıkları kuruma ve çalışma alanına göre değişir. Araştırma alanında çalışan coğrafyacı jeomorfoloji, iklim, bitki örtüsü, toprak, maden ve su kaynakları konularında incelemeler yapar. Coğrafyacı ayrıca, ulaşım sistemi ve ekonomik yapı üzerinde çalışır, haritaları ve istatistiksel verileri değerlendirir.

Çalışma Alanları: Üniversitelerin coğrafya bölümü mezunlarının büyük bir kesimi ortaöğretim kurumlarında öğretmenlik yapmaktadırlar. Bunun dışında, yüksek lisans öğrenimi yapanlar, Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü, Harita Genel Müdürlüğü, MTA, Elektrik İşleri Etüd İdaresi, DSİ, Karayolları Genel Müdürlüğü gibi kuruluşlarda ve çeşitli bakanlıklarda çalışabilirler. Ancak, bu kuruluşlardaki teknik eleman kadrolarının sayısının kısıtlı olduğu gözden kaçırılmamalıdır.


Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatı
Bölümde Türk dilinin yapısı, Türk lehçeleri, bunların özellikleri ve gelişimleri üzedinde durulur. Çağdaş Türk edebiyatının bugünkü durumu ve eserlerini inceler. Bölüm mezunları öğretmen olabilirler. Kültür bakanlığında, Televizyon kanallarında görev alabilirler. Özel yeteneği olanlar gazete ve dergilerde yazarlık, editörlük yapabilirler.

Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatı
Bu bölümde çağdaş yunan dili ve edebiyatı incelenmekte, yunan dilinin diğer dillerle olan ortak yönleri araştırılmaktadır. Müzeler, tercüme büroları, turizm sektörü çalışma alanlarıdır

0 yorum: