ÜNiVERSiTE BÖLÜMLERi 4

31 Ocak 2008 Perşembe

ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATI

Programın Amacı

Türk dilinin yapısı, Türk lehçeleri, özellikleri ve gelişimleri Temel Türkçe, Orta Türkçe,
Yüksek Türkçe, Temel Rusça, Tatar Şivesi, Kırgız Şivesi, Türkmen Şivesi gibi çağdaş
Türk lehçelerini inceleyen, diğer dillerle kıyaslamasını yapan, ortak yönlerini araştıran
bilim dalıdır.


Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Temel Türkçe, orta ve yüksek Türkçe, Mesleki Türkçe, Temel Rusça,Kazak şivesi, Tatar
Şivesi, Türkmen şivesi,Azeri ve Gagavuz gibi lehçeleri incelerler. Çağdaş Türk Dillerinin
tarihsel gelişimi incelenerek günümüzde yaşayan Türk lehçelerine yer verilir. Lisans
eğitim düzeyinde Türk lehçelerinin dilbilgisi kuralları öğretilir. Bu kuralların çeşitli klasik ve
modern Türk lehçelerinde metinler üzerinde uygulamalar yaptırılır. Ayrıca bu lehçelerin
bütün çağları ve bunlarla ilgili şiir ve nesir örnekleri incelenir.

Çalışma Alanları

Kütüphaneler,arşivler ve müzelerde, Kültür ve Turizm,Çalışma, Dışişleri Bakanlıkları’nda,
televizyon kanalları,ve özel tercüme bürolarında çalışabilirler ve öğretmenlik yapabilirler

Büro ortamında;edebiyatçı,halkbilimci, tarihçi, antropolog, dil bilimci ve etnologlarla
beraber çalışırlar
ÇAĞDAŞ YUNAN DİLİ VE EDEBİYATI

Programın Amacı

Çağdaş Yunan Dili, edebiyatı, kültürü , Ege-Batı Anadolu ve Yunan yarım adası uygarlığı
konularında eğitim ve araştırma yapar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Yunan Dili ve Edebiyatı konusunda dersler görülür.

Çalışma Alanları

Mezunlar, TRT'de, diğer medya kuruluşlarında, kültür ve turizm faaliyetleri ile ilgili diğer
alanlarda ve tercüme işlerinde çalışılabilmektedir

ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİYEL İLİŞKİLER

Programın Amacı

Çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri programında işçi-işveren ilişkileri, sosyal güvenlik,
endüstriyel demokrasi, servet ve gelir politikası, uluslararası planda sosyal politika
konularında eğitim yapılır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Üniversitelerin bu programında hukuk, ekonomi, maliye, işletmecilik ve yönetim bilimlerine
ilişkin derslerle matematik, sosyal düşünceler ve sosyal politika tarihi, sosyal politika,
çalışma ekonomisi, sendikacılık, sosyal güvenlik, endüstriyel demokrasi, gelir ve servet
dağılımı, ücretler, kentleşme ve konut politikası, Türkiye ekonomisi ve sosyal yapısı,
kooperatifcilik, çalışma sosyolojisi ve psikolojisi, istatistik gibi dersler okutulur.

Gereken Nitelikler

Bu alanda öğrenim yapmak isteyenlerin ekonomi ve sosyolojiye karşı ilgili, üstün akademik
yeteneğe ve ikna gücüne sahip ve insanlarla iyi ilişkiler kurabilen kimseler beklenir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri programını bitirenler "Çalışma Ekonomisti" unvanı ile
iş piyasası, sosyal sigorta, iş mevzuatı, toplu sözleşme ve sendikacılık konularında
araştırma ve incelemeler yaparak, öneriler geliştirirler. Çalışma ekonomistleri ayrıca, devletin
genel sosyal politikası ile sosyal güvenlik ve endüstri ilişkileri politikasının planlanma,
düzenlenme ve geliştirilmesinde; ilgili bakanlık ve kamu kuruluşlarında, sosyal işlerin
düzenlenme ve yürütülmesinde; kamu iktisadi teşebbüsleri ve özel sektör işletmelerinin
çalışma, işçi-işveren ilişkileri ile diğer sosyal işlerinin düzenlenmesi ve yönetiminde de etkili
bir rol oynarlar.

Çalışma Alanları

Bu alanda öğrenim görenler, DPT'de, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının yurtdışı ve
yurtiçi ünitelerinde, SSK, Bağkur, T.C. Emekli Sandığı gibi sosyal güvenlik kurumlarında,
müfettiş veya uzman olarak kamu iktisadi teşebbüsleri ve özel işletmelerin endüstriyel
ilişkiler ve sosyal işler bölümlerinin yöneticilik ve danışmanlık hizmetlerinde çalışabilirler.
Çalışma ekonomistlerinin önemli bir çalışma alanı ise sendikalarda danışmanlıktır. Çalışma
ekonomistleri ayrıca kamu yönetimi, iktisat ve işletme bölümleri mezunlarının
çalışabilecekleri öteki alanlarda da görev alabilirler. Özel sektörde ilerleme kişisel yeteneğe
ve yabancı dil bilmeye bağlıdır.

ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ

Programın Amacı

Çevre mühendisliği, hava, su, toprak gibi doğal kaynakların en iyi biçimde kullanılması,
bunların kirlenmesine neden olan etkenlerin kaynaklarında kontrolü ve yok edilmesi,
kirlenmenin yol açtığı estetik ve ekonomik kayıpların önlenerek insan sağlığına ve refahına
uygun çevre koşullarının yaratılması konularında eğitim ve araştırma yapar.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Çevre mühendisliği bölümünde lisans düzeyinde öğrenim süresi 4 yıldır. Öğrenimin ilk
yılında matematik, fizik, kimya, biyoloji gibi temel dersler okutulur. Daha sonraki yıllarda,
çağdaş çevre mühendisliğinin gerektirdiği mesleki bilgi ve beceriyi kazandıracak dersler
verilir. Bunlar arasında ikinci yıldan başlayarak, çevre kimyası, çevre mikrobiyolojisi ve
kimyasal mikrobiyoloji; bilgisayar kullanımı; hidrolik; hava, su ve toprak kaynaklarının
geliştirilmesi, en iyi biçimde kullanılması, kirliliğin kontrolü ve önlenmesi; katı, sıvı ve gaz
atıkların, gerek alışılagelmiş gerekse ileri düzeyde teknikler kullanarak, çevreye zararsız
hale getirilmelerine yönelik sistemlerin projelendirilmeleri gibi dersler ve uygulama
çalışmaları bulunmaktadır. Bölümlerde ayrıca yaz stajları ve uygulama dersleri zorunludur.

Gereken Nitelikler

Çevre mühendisliğine girmek isteyenlerin yaratıcı, araştırıcı, azimli, üstün bir genel
akademik yeteneğe sahip; matematik, fizik, kimya ve biyoloji gibi fen dersleri yanında
ekonomi, sosyoloji gibi sosyal alanlara da ilgi duyan; daha iyi ve sağlıklı bir çevre
yaratabilmek için mücadele verecek kişiler olması gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Çevre mühendisliğinden mezun olanlara "Çevre Mühendisi" unvanı verilir.
Çevre mühendisi çevrede yapılan tüm üretim ve tüketim faaliyetlerinin insan sağlığına,
refahına ve doğal dengeye zarar vermeyecek biçimde ayarlanması için gereken önlemleri
araştırır; su, toprak ve hava ortamlarında kalite kontrolleri yapar; fabrika atıklarının insan
sağlığına zararlı hale gelmeye başladığı miktarı saptar; yerleşim merkezlerinde
kanalizasyon, su şebekesi gibi sistemlerin insan sağlığına en uygun biçimde yapılıp
işletilmesi için gerekli önlemlerin alınmasına çalışır.
Çevre konuları çok yönlü olduklarından, çevre mühendisleri başta inşaat ve kimya olmak
üzere, yerine göre, tüm diğer mühendislerle; şehir ve bölge plancılarıyla; mimarlarla; biyolog,
kimyager ve fizikçi gibi fen bilimcilerle; sosyolog, psikolog gibi sosyal bilimcilerle;
ekonomistlerle; işletmecilerle çalışma ve işbirliği yapma durumundadırlar. Çalışma ekibinde
anlaşma ve uyum olduğu, alınan kararlar uygulamaya yansıdığı sürece kişi bu alandaki
çalışmalarından doyum sağlayabilir.

Çalışma Alanları

Çevre mühendisliği çağımızın sorunu olan çevre kirlenmesini önlemeyi hedef aldığı ve
doğrudan insan sağlığını ve refahını korumayı amaçladığı için, önümüzdeki yıllarda daha da önem kazanacaktır.
Çevre mühendislerinin çoğu planlamacı olarak Bayındırlık ve İskân, Kültür, Ulaştırma,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, DSİ, İller Bankası, belediyeler,
Tarım, Orman ve Köy İşleri Bakanlıkları gibi kamu kuruluşlarında görev alabilirler. Sağlık
Bakanlığı Merkez ve İl teşkilatlarında ve Başbakanlığa bağlı olan Çevre Genel
Müdürlüğünde çevre mühendislerine büyük gereksinim duyulmaktadır. Özel çalışanlar
yukarıda belirtilen kamu kurumları, Belediyeler ya da kişi ve firmaların araştırma ve planlama
işlerini yapabilmekte, İller Bankası ve belediyelerce ihaleye çıkarılan şehir imar planlarını
hazırlamaktadırlar. Ayrıca uzmanlaştıkları konulara göre ulaşım, tarihsel çevre, doğal çevre
ve turizm planlaması konularında çeşitli iş alanları bulunmaktadır.

ÇİÇEK ÖRGÜ DOKUMA ÖĞRETMENLİĞİ

Programın Amacı

Bu bölümde meslek liseleri, pratik sanat okulları ve yaygın öğretim kurumlarına öğretmen yetiştilir. Lise öğrenimlerini bu alanda yapmış olan öğrenciler ÖSS ek puan uygulamasından yararlanabilirler. Bu alanda eğitim yapmak istenirse; sanat ilgi ve yeteneğinin ile el becerilerinin gelişmiş olması gerekir. Ayrıca öğretmen adaylarının , sözel yetenek ve ikna özelliğinin gelişmiş olması, sabırlı olması gerekmektedir.


Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Çiçek, Meslek Teknolojisi, Dokuma Teknikleri, Örgü Teknikleri, Dekoratif El Sanatları gibi dersler ile öğretmen pedagojik formasyon dersleri okutulur.

Çalışma Alanları

Kız meslek liselerinde ve özel kuruluşlarda öğretmen olarak iş bulunabilir.


ÇİN DİLİ VE EDEBİYATI

Programın Amacı

Çin dili, kültürü, uygarlığı, Çin dilinin özellikleri, Çin ve Japon dillerinin ortak konuları eğitim ve araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler
Çin Dili'nin gramer yapısı, Çin Edebiyatı ve Kültürü gibi alana yönelik dersler okutulmaktadır.

Çalışma Alanları
Çeviri bürolarında, arşivlerde, kültür ve turizm ile ilgili kuruluşlarda, Türk-Çin işbirliği ile yürütülen özel sektör faaliyetlerinde ve Ticaret Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, TRT gibi resmi kurumlarda çalışabilirler.


ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ

Programın Amacı

Çocukların sağlık,gelişim,beslenme ve eğitimine yönelik eğitim ve araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Çocuk gelişimi, genel psikoloji, genel biyoloji,temel beslenme ilkeleri, eğitim bilimi, genel sosyoloji, insan anatomisi ve fizyolojisi,eğitsel ders araçları,dramatik etkinlikler, eğitim psikolojisi,eğitim sosyolojisi, çocuğu tanıma teknikleri, çocuk edebiyatı ve kitapları, özel eğitime muhtaç çocuklar, çocuk ruh sağlığı, ailede etkileşim ve eğitim yönetimi gibi dersler okutulmaktadır.

Çalışma Alanları

Ana okulu, kreş ve özel okullarda çalışabilirler. Çocukların bedensel zihinsel, duygusal ve toplumsal yönden gelişimleri için program hazırlamak, uygulamak, ana-babaları çocuklarına ilişkin çeşitli sorunlarında yol göstermek görevleri arasındadır.
Okul ortamında; eğitimciler, ölçme-değerlendirme uzmanları ve meslektaşlarıyla beraber çalışırlar.

ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ÖĞRETMENLİĞİ

Programın Amacı

Çocukların sağlık, gelişim, beslenme, ve eğitimine yönelik eğitim ve araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Çocuk gelişimi, genel psikoloji, genel biyoloji, temel beslenme ilkeleri, eğitim bilimi, genel sosyoloji, insan anatomisi ve fizyolojisi, eğitsel ders araçları dramatik etkinlikler, eğitim psikolojisi, eğitim sosyolojisi,çocuğu tanıma etkinlikleri, çocuk edebiyatı ve kitapları, özel eğitime muhtaç çocuklar, çocuk ruh sağlığı, ailede etkileşim ve eğitim yönetimi gibi dersler okutulmaktadır.

Çalışma Alanları
Ana okulu, kreş ve özel okullarda çalışabilirler. Çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve toplumsal yönden gelişimleri için program hazırlamak, uygulamak, ana-babalara çocuklarına ilişkin çeşitli sorunlarında yol göstermek görevleri arasındadır.


ÇOCUK GELİŞİMİ OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ ÖĞRETMENLİĞİ

Programın Amacı

Çocukların sağlık, gelişim, beslenme, ve eğitimine yönelik eğitim ve araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Çocuk gelişimi, genel psikoloji, genel biyoloji, temel beslenme ilkeleri, eğitim bilimi, genel sosyoloji, insan anatomisi ve fizyolojisi, eğitsel ders araçları dramatik etkinlikler, eğitim psikolojisi, eğitim sosyolojisi,çocuğu tanıma etkinlikleri, çocuk edebiyatı ve kitapları, özel eğitime muhtaç çocuklar, çocuk ruh sağlığı, ailede etkileşim ve eğitim yönetimi gibi dersler okutulmaktadır.

Çalışma Alanları
Ana okulu, kreş ve özel okullarda çalışabilirler. Çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve toplumsal yönden gelişimleri için program hazırlamak, uygulamak, ana-babalara çocuklarına ilişkin çeşitli sorunlarında yol göstermek görevleri arasındadır.


ÇOCUK SAĞLIĞI VE EĞİTİMİ
Programın Amacı

Çocuk sağlığı ve eğitim programının amacı, genellikle hastanelerde, kreşlerde ve
bakımevlerinde bulunan çocukların bedensel, zihinsel, duygusal ve toplumsal yönden
gelişmeleri, çocuklara ilişkin çeşitli sorunların çözümü için ana-babaların eğitimi, hastanede
tedavi edilen çocukların eğitim sorunlarının çözümü için gerekli programların hazırlanıp
uygulanması gibi konularda çalışacak elemanları yetiştirmek ve araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Çocuk sağlığı ve eğitimi bölümünde fizik, kimya, biyoloji, matematik, sosyoloji, psikoloji gibi
temel nitelikte dersler verilmektedir. Eğitim ilerledikçe uzmanlık dersleri ağırlık kazanmakta
olup çocuk sağlığı ve hastalıkları, özel eğitim, aile ilişkileri, eğitim felsefesi ve çocuk ruh
sağlığı gibi dersler verilmektedir. Ayrıca uygulamalı derslerle ve yuva-anaokulu pratiği gibi
staj programlarıyla öğrencilere deneyim kazandırılmaktadır.

Gereken Nitelikler

Çocuk sağlığı ve eğitimi alanında çalışmak isteyen bir kimsenin, normalin üzerinde bir genel
akademik yeteneğe sahip, yaratıcı bir kimse olması gerekir. Ayrıca, çocukları seven, onlarla
beraber olmaktan bıkmayan, ana-babalarla ve diğer meslekdaşları ile iyi iletişim kurabilen,
sabırlı, hoşgörülü, kısaca insan ilişkilerinde başarılı bir kimse olması beklenir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Çocuk sağlığı ve eğitimi bölümü mezunları "Çocuk Sağlığı ve Eğitimcisi" unvanı ile görev
almaktadırlar.
Çocuk sağlığı ve eğitimcisi genellikle kreşlerde ve bakımevlerinde bulunan çocukların
bedensel, zihinsel, duygusal ve toplumsal yönden gelişmeleri için eğitim programları
hazırlar; bu programları bizzat uygular ya da uygulayıcıları denetler, ana-babalara
çocuklarına ilişkin çeşitli sorunlarında yol gösterir; çocuk hastanelerinde tedaviye alınan
çocukların hastaneye uyum ve hastanede kaldıkları sürece eğitim sorunları ile ilgilenir,
bunun için gerekli programları hazırlar, uygulanmasını sağlar.
Ayrıca özel eğitim gerektiren çocukların bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimlerini
destekleyici eğitim programları hazırlama, uygulama ve ailelere yönelik rehberlik çalışmaları
düzenleme de çocuk eğitimcisinin görevleri arasındadır.

Çalışma Alanları

Çocuk sağlığı ve eğitimi bölümü mezunu, Sağlık Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
yuva ve kreşlerde çocuk gelişimi elemanı; hastanelerde yatan çocukların eğitim ve eğlence
etkinliklerini sağlayacak yardımcı hastane elemanı; çocuk hastanesi ve ana-çocuk sağlığı
merkezlerinde sağlam çocuğun fiziki ve ruhsal gelişiminin incelenmesinde danışman;
televizyon ve radyo çocuk programları yapımcısı; çocuk kitapları ve benzeri materyal
hazırlamada kitle haberleşme danışmanı olarak çalışabilirler.
Ülkemizde okul öncesi çocuğun eğitim sorununa önem verildikçe, birçok kurum, çalışan
annelere kreş ve yuva açtıkça, çocuk gelişimi ve eğitimi uzmanlarına giderek artan bir
gereksinme duyulacaktır
DEKORATİF ÜRÜNLER ÖĞRETMENLİĞİ

Programın Amacı

Bu bölüm, meslek liseleleri, pratik sanat okulları, yaygın öğretim kurumlarına öğretmen yetiştirir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Sanat tarihi,el sanatları araştırma yöntemleri,halıcılık,makrame,deri teknikleri gibi dersler okutulur.

Çalışma Alanları

Meslek Liseleri, Teknik Liseler,Pratik Sanat Okulları ,özel kuruluşlarda iş imkanları vardır. Bağımsız çalışmak isteyenler kendi işlerini kurabilirler.


DENİZ TEKNOLOJİSİ MÜHENDİSLİĞİ

Programın Amacı

Deniz teknolojisi mühendisliği programının amacı, denizin içinde ve dibinde bulunan canlı ve
cansız zenginliklerin (petrol, doğalgaz, ve deniz ürünlerinin) aranması ve üretilmesinde,
deniz kirliliğinin önlenmesinde kullanılan her türlü yapı ve aracın (gemi platformu vb.)
tasarımı ve üretilmesi alanında eğitim ve araştırma yapmaktır.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Deniz teknolojisi mühendisliği programında eğitim süresi 4 yıldır. Programda matematik ve
fizik gibi temel fen alanları ile ilgili dersler yanında, oşenografi (Okyanusbilim) dalga
mekaniği, gemi termodinamiği, deniz kirliliği, kazı yapıları, deniz hukuku ve gemi işletmeciliği
gibi dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler

Deniz teknolojisi mühendisliği programına girmek isteyenlerin üstün bir akademik yeteneğe
sahip, fen derslerine ilgili ve bu alanlarda başarılı, dikkatli bir gözlemci olmaları ve açık
havada çalışmaktan hoşlanmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Deniz teknolojsi mühendisliği programını bitirenlere "Deniz Mühendisi" unvanı verilir.

Deniz Mühendisleri denizde bulunan hammaddelerin bulunması ve işletilmesinde
kullanılacak araçları tasarlar ve en ekonomik yolla üretimi planlar. Ayrıca, denizde seyreden
taşıtların yapım, onarım ve yönetimi konularında liman ve kıyı yapıları inşaatında ve deniz
kirliliğini önleme teknolojisi alanında mühendislik hizmetleri verirler.

Çalışma Alanları

Deniz mühendisleri tersanelerde, DSİ'de, petrol şirketlerinde, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının çeşitli birimlerinde görev alabilirler.


DENİZ ULAŞTIRMA İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ

Programın Amacı

Deniz ulaştırma işletme mühendisliği bölümünün amacı hem denizde güverte ve makine
zabiti hem de denizcilik acentalarında çalışacak elemanları yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Deniz ulaştırma ve işletme mühendisliği bölümündeki öğrenciler 1. sınıfın sonunda üç
anabilim dalından birine ayrılmaktadır. Bunlar gemi yönetim mühendisliği (güverte) gemi
makineleri işletme mühendisliği ve deniz ulaştırma işletme mühendisliğidir.

Birinci yıl matematik, fizik, kimya, bilgisayar programlama, gemi mühendisliğine giriş, deniz,
örf, adet ve liderlik, malzeme bilgisi gibi dersler okutulur, ikinci sınıftan itibaren okutulan
dersler, dallarına göre, kısaca şunlardır:

Gemi Yönetim Mühendisliği (Güverte): Bu dalda küresel trigonometri, vardiya esasları,
termodinamik, pusula bilgisi, elektronik seyir yardımcıları, deniz meteorolojisi ve
oseanagrafi, gemi manevrası; gemi makineleri işletme mühendisliği (makine) dalında, ısı
iletimi, dinamik, hidrolik gemi makineleri bakımı, otomatik kontrol, takım tezgahları, gemi
inşaatı gibi dersler okutulur.

Termodinamik, elektronik gibi dersler bu iki programda ortaktır.

Gemi makineleri işletme mühendisliği (işletme) dalında işletme hukuku, muhasebe ilişkileri,
ekonomik coğrafya, ulaştırma mühendisliği, işletme yönetimi ve organizasyonu istatistik ve
olasılık, pazarlama ilkeleri, deniz ulaştırma ekonomisi, deniz sigortacılığı, denizcilikte yatırım
gibi dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler

Deniz ulaştırma işletme mühendisliği bölümünün alt dallarına ayrılacaklar için gereken
nitelikler de ayrı ayrı verilmiştir:

Gemi yönetimi mühendisliği dalına ayrılmak isteyenlerin matematiğe özellikle geometriye ve
fiziğe ilgili ve bu konularda başarılı, bedence sağlam ve güçlü açık havada ve denizde
yaşamaktan hoşlanan ailesinden uzak kalabilen, başkalarını yönetebilen çok dikkatli ve
sabırlı; (gemi makineleri) işletme mühendisliğinde okumak isteyenlerin matematiğe ve fiziğe,
özellikle mekanik konularına ilgili ve bu alanda başarılı, denizde ve kapalı ortamlarda
çalışmaktan sıkılmayan bedence sağlam, güçlü, ve dikkatli kimseler olmaları gerekmektedir.

Deniz ulaştırma işletme mühendisliği dalında okumak isteyenlerin matematiğe ve sosyal
bilimlere özellikle hukuk ve ekonomiye ilgili, başkaları ile iyi iletişim kurabilen, başkalarını
etkileyebilen ve sistemli çalışabilen kimseler olmaları gerekir.

Bu dalda başarılı olmak için iyi derecede İngilizce bilmek gereklidir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Bu üç daldan mezun olanların hepsine "Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Lisans
Diploması" verilmekte ve diplomada dal adı belirtilmektedir.

Güverte zabiti olarak çalışacak mezunlar 4. kaptan olarak işe başlayarak, belli hizmet

dönemlerinden sonra kaptanlığa (süvariliğe) kadar yükselirler. Gemide bulunan her kaptanın
belli görevleri vardır. Bunlar genellikle her gün köprü üstünde 8 saat değişmeli olarak
vardiya tutmak ve geminin güvenli biçimde seyrini, limanlara yanaşıp geminin yükünü
boşaltmasını ve yeni yük almasını sağlamaktır. Makine zabiti olarak çalışacak mezunlar 4.
makine zabiti olarak işe başlayarak, belli hizmet dönemlerinden sonra 1. makine zabitliğine
(baş mühendisliğe) kadar yükselirler. Genel olarak yaptıkları işler, her gün 8 saat makine
dairesine değişmeli olarak nöbet tutmak, makinelerde çıkabilecek aksaklıkları saptayıp
onarmak, gemideki tüm makine donanımının bakımına yapmak ve düzenli olarak işleyişini
sağlamaktır. Çalışma ortamı kapalı ve gürültülüdür.

Deniz ulaştırma işletme mühendisi olarak çalışacak olanlar denizcilikle ilgili firmalarda
yatırımları değerlendirme, gemilerin ve yüklerinin sigorta işlemleri, limanlarda yüklenen veya
boşaltılan mallarla ilgili işlemleri, uluslararası iş yapan firmalarda gemilere yük, yüke gemi
bulunması gibi işleri yürütürler.

Çalışma Alanları

Deniz ulaştırma işletme mühendisleri Ulaştırma Bakanlığına veya özel sektöre ait denizcilik
kuruluşlarında görev alırlar. Denizde görev yapacak elemanlar için iş bulma sansı çok
yüksektir.

Karada çalışacakların iş bulma ve ilerleme olanakları iyi İngilizce bilmeye ve mesleki ehliyete
bağlıdır. Ülkemizde deniz yolu ile ulaşıma verilen önem giderek artmaktadır. Bu da
mezunların iş bulmalarını kolaylaştıracaktır.


DENİZCİLİK İŞLETMELERİ YÖNETİMİ

Programın Amacı

Denizcilik işletmeciliği ve yöneticiliği programının amacı, deniz taşımacılığının işletme ve
yönetimi alanında çalışacak insangücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler

Deniz işletmeciliği ve yöneticiliği programında eğitim süresi 4 yıldır. Bu programda
matematik, istatistik, hukuk, ekonomi, deniz ticaret hukuku, muhasebe, bilgisayar vb. dersler
okutulur.


Gereken Nitelikler

Deniz işletmeciliği ve yöneticiliği alanında çalışmak isteyenlerin sosyal bilimlere, özellikle
ekonomi ve işletme konularına ilgi duyması ve bu alanda başarılı, bir yabancı dil öğrenmeye
hevesli ve yetenekli, başkalarını ikna edebilen, girişimci, yaratıcı, açık havada çalışmaktan
ve uzun süre deniz yolculuklarından hoşlanan bir kimse olması gerekir.

Mezunların Kazandıkları Unvan ve Yaptıkları İşler

Deniz işletmeciliği ve yöneticiliği programını bitirenlere "Denizcilik İşletmecisi" unvanı
verilmektedir.

Denizcilik işletmecisi çalıştığı işletmede para, malzeme ve insangücünün en verimli şekilde
kullanılması ve gemilerin kârlı bir biçimde çalıştırılması için yönetim planı düzenler;
çalışmaları denetler, gemilerin yük ve yolcularını tam kapasite ile çalışacak şekilde artırmak
için önlemler alır; çalıştığı işletmeye bağlı olan veya olmayan gemi, yük, yolcu hareketlerinin
bağlantı ve organizasyonunu sağlar.

Çalışma Alanları

Denizcilik işletmecisi ve yöneticisi Ulaştırma Bakanlığına veya özel deniz taşıma şirketlerine
bağlı gemilerde ve limanlarda çalışabilir

0 yorum: