MESLEK DALLARI 2

29 Ocak 2008 Salı

Bir çok meslek dallarını bulabileceginiz bir bölüm


meslek rehberi bölümü




Psikoloji
Psikoloji bölümü, insan davranışlarının gözlem ve deney yöntemlerini kullanarak bilimsel bir biçimde incelenmesi ve nedenlerinin ortaya çıkarılması konularında eğitim ve araştırma yapar.


Psikoloji bölümlerinde öğretim süresi 4 yıldır. Bölümde temel felsefe, mantık, istatistik ve sosyolojinin yanısıra psikolojiye giriş, öğrenme psikolojisi, deneysel psikoloji, çağdaş psikoloji akımları, gelişim psikolojisi (çocukluk, gençlik, yetişkinlik, yaşlılık), fizyolojik psikoloji, psikolojik testler, zeka-kişilik psikolojisi, anormal davranış psikolojisi gibi alanlarda meslek dersleri verilmektedir. Ayrıca uygulamalı dersler laboratuarlarda ve sahada sürdürülür.
Psikoloji eğitimi görmek isteyen bir öğrencinin normalin üzerinde akademik yeteneğe sahip olması, psikoloji yanında felsefe, sosyoloji ve matematiğe ilgi duyması, ayrıca insanları seven, onları anlamaya istekli, bilimsel meraka sahip bir kimse olması gerekir.
Psikoloji bölümünü bitirenler "Psikoloji Lisans Diploması" ve "Psikolog" ünvanı almaktadır.
Bugün ülkemizde psikologlar Sağlık Bakanlığı ve üniversitelere bağlı akıl hastanelerinde, ruh sağlığı merkezlerinde, kreş ve çocuk bakımevlerinde, huzurevlerinde, çocuk ıslahevleri ve cezaevlerinde psikolog, rehberlik, ve araştırma merkezlerinde okul psikologu olarak görev almaktadırlar. Halen psikologlar için özel ya da resmi endüstri kuruluşlarında çalışma olanağı sınırlıdır. Ancak endüstri geliştikçe ve iyi eleman yetiştikçe bu alanlarda da psikologların iş bulma olanaklarının artacağı söylenebilir. Son zamanlarda bazı psikologların özel olarak işyeri açtıkları da gözlenmektedir.
Psikoloji bölümünü bitiren bir kimse, eğitimi sırasında felsefe, sosyoloji gibi alanlarda yeterli düzeyde eğitim görmüş olmak ve öğretmenlik sertifikası almak koşulu ile orta dereceli okullarda felsefe grubu öğretmeni olarak görev alabilir. Halen rehberlik ve araştırma merkezlerinde okul psikologlarına ve kliniklerde psikologlara gereksinme duyulmaktadır. Mevcut ve açılmakta olan üniversitelerin de psikoloji alanında öğretim elemanlarına gereksinmeleri artmaktadır. Bir psikoloji mezununun doyurucu bir iş bulabilmesi için psikolojinin belli bir dalında lisansüstü eğitim görmesi gereklidir

Radyo televizyon

Bu bölüm, özellikle kitle iletişim ve elektronik kitle iletişim araçlarının başında gelen radyo ve televizyon yayıncılığı ve yapımcılığı için nitelikli eleman yetiştirmeyi amaçlayarak; toplumsal, siyasi ve ekonomik olayları kavramaya yarayacak uzmanlık bilgileri veren, iletişim konularında eğitim ve araştırma yapan bir bölümdür.
Mezunlarına lisans diploması verilir. Başlıca çalışma alanları TRT olan mezunlar, bu kurumun açtığı sınavları kazanıp, kursta başarı gösterdiklerinde, radyo ya da televizyonda program yapımcısı olarak; program yazımı, filme alınması yayınlanması gibi görevleri üstlenirler. Bu bölümü bitirenler ayrıca film yönetimi, seslendirme, senaryo yazarlığı, kurgu, ışıkçılık, görüntü yönetmenliği, stüdyo şefliği vb. tanıtım, program ve reklamcılık alanlarında çalışabilirler. Video, reklam işiyle ilgili şirketlerde bilgi ve becerilerini uygulamaya koyma fırsatı bulabilirler

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Bu programın amacı, bireylerin gelişmelerini ve çevreye uyumlarını ve gelişmelerini zorlaştıran faktörleri ortadan kaldırmak onlara en üst düzeyde gelişme ortamı sağlama, yeteneklerini geliştirebilecekleri eğitim programlarına ve mesleklere yönelmelerine yardımcı olma konusunda çalışacak elemanları yetiştirmek ve bu alanda eğitim yapmaktır.
Rehberlik ve psikolojik danışma programına girmek isteyen bir kimsenin normalin üzerinde bir genel akademik yeteneğe sahip, sosyal bilimlere, özellikle psikolojiye ilgili ve bu alanda yetişmiş, hoşgörü sahibi, sabırlı insanlara içten sevgi ve saygı duyan, dinlenmesini bilen, kendinden hoşnut, başkalarını oldukları gibi kabul edebilen bir kimse olmalıdır. İnsanlara yardım etmekten hoşlanan bir kimse için rehberlik, doyum sağlayıcı bir çalışma alanı olabilir.
Rehberlik ve Psikolojik danışmanlık programını bitirenlerin ünvanları çalıştıkları kurumlara göre değişiklik gösterebilir. Mezunlar, resmi ve özel okullarda rehberlik ve araştırma merkezlerinde, özel dersanelerde, Adalet Bakanlığı'nda, çocuk yuvalarında görev alabilmektedirler. Ayrıca özel rehberlik ve danışma büroları açarak da hizmet verebilirler

ŞEHİR VE BÖLGE PLANLAMA


Şehir ve bölge planlama bölümü, şehir planlama ile ilgili olup şehir alanının ekonomik olanaklara, insanların ihtiyaçlarına ve estetik kurallara uygun olarak planlanması ve çevre düzenlenmesine ilişkin eğitim ve araştırma yapar.
Şehir ve bölge planlama bölümlerine girebilmek için üstün bir akademik yeteneğin yanı sıra, matematik, sosyoloji, antropoloji, psikoloji, tarih gibi derslerde başarılı olmak gerekir. Ayrıca kişinin mimarlar için gerekli diğer niteliklere de sahip olması çalışma hayatında başarısını artırır.
Şehir ve bölge planlama bölümünden mezun olanlara "Lisans Diploması" verilir ve bu kişiler "Şehir Plancısı" ünvanını alırlar.
Ülkemizde şehir plancılığı yeni bir meslektir. Bu nedenle şehir plancıları gerek kamu kesiminde gerek özel kesimde kolay ve oldukça doyurucu ücretli iş bulabilmektedirler

Sosyoloji
Sosyoloji programının amacı, toplumsal kurumlar, bunların kökeni, gelişmesi, işlevi ve birbirleri ile ilişkileri konusunda çalışacak elemanları yetiştirmek ve araştırma yapmaktır.
Sosyoloji alanında çalışmak isteyenlerin iyi bir gözlemci olmaları, araştırma verilerini yorumlayabilmek için soyut ve analitik düşünme ve düşüncelerini söz yazı ile aktarabilme yeteneklerine sahip olmaları gerekir. Sosyoloji programına girmek isteyen bir kimsenin, sosyoloji yanında Türkçe, tarih, coğrafya, felsefe ve psikolojiye ağırlık vermesi gerekir. Ayrıca, çağımızda birçok sosyal bilimlerde olduğu gibi sosyolojik yöntemleri uygulamak için de matematik gerekmektedir. Bu nedenle sosyolojide yetişmek isteyen bir kimsenin matematiğe de önem vermesi ve bu alanda bilgi sahibi olması zorunlu görünmektedir.
Sosyoloji bölümünü bitirenlere "Sosyoloji Lisans Diploması" ve "Sosyolog" ünvanı verilmektedir.
Ülkemizde sosyologlar üniversitelerde öğretim üyesi olarak ve DPT, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, TRT ve kamu iktisadi kuruluşlarında uzman, danışman ve araştırmacı olarak çalışmaktadırlar. Türkiye gibi planlaması ve yapılan hizmetlerin sonuçlarının izlenmesi için sosyologların çalışmalarına gereksinme vardır ve bu giderek daha iyi anlaşılmaktadır.
Sosyoloji bölümü öğrencileri felsefe ve psikoloji alanında da yeterli düzeyde eğitim gördükleri ve öğretmenlik sertifikası aldıkları takdirde orta dereceli okullarda öğretmen olarak görev alabilirler

Tarih
Tarih, insanların eylem ve düşüncelerinin gelişimini, olayların ekonomik ve düşünsel nedenlerini ve bu nedenlerin birbirleriyle ilişkilerini açıklayan bir disiplindir. Tarih bölümünde geçmişte olan ve halen gelişmekte olan toplumsal, özellikle siyasal olaylar incelenerek oluş nedenleri ve ilişkileri üzerinde durulur.
Tarih alanında çalışmak isteyen bir kimsenin, her şeyden önce tarih, coğrafya, sosyoloji ve felsefeye ilgi duyması gereklidir. Bu alanda ilerleyebilmek için Osmanlıca, Arapça ya da Farsça yanında bir batı dilini bilmek ve diğer sosyal bilim alanlarında da yetişmiş olmak gereklidir. Kişinin geniş bir kültüre, üstün bir genel akademik yeteneğe, bilimsel merak ve tutkuya, yazma yeteneğine sahip olması gereklidir. Belgeleri toplamak ve değerlendirmek çok uzun çalışmalar gerektirebilir. Bu nedenle tarihçi sabırlı, çalışmaktan bıkmayan bir kimse olmalıdır.
Tarih bölümünü bitirenler "Tarih Lisans Diploması" almaya hak kazanırlar ve kurumlarda "Tarihçi" veya "Arşivci" olarak görev alırlar.
Tarih bölümünü bitirenler pedagoji eğitimi aldıkları takdirde orta dereceli öğreten olarak çalışabilirler. Üniversitelerde öğretim görevlisi olarak çalışabilmeleri için lisansüstü eğitim görmeleri şarttır. Diğer kamu kuruluşlarında çalışabilirler. Osmanlıca'yı iyi bilenler isi arşivci olarak tapu dairelerinde, TBMM'de, adliyelerde iş bulabilirler

Tıp
Tıp programının amacı, insanların sağlığını koruma ve geliştirme, hastalık ve sakatlıklarını iyileştirme alanında çalışacak sağlık personelini (hekimleri) yetiştirmek ve bu alanda araştırmalar yapmaktır.
Tıp fakültesinde okumak ve doktor olmak isteyen kimselerin çok üstün bir akademik yeteneğe, kuvvetli bir dikkat ve belleğe; operatör olmak isteyenlerin ayrıca el-parmak becerisine sahip olmaları gerekir. Tıp eğitimi uzun ve yorucu bir eğitimdir. Bunun için kişinin bilime, özellikle biyoloji, fizik, kimya, anatomi ve fizyolojiye içten ilgi duyması, sabırlı ve azimli olması, meslektaşları ve hastaları ile iyi iletişim kurabilmesi için hoşgörülü, insan sevgisi ve insanlara yardım isteği güçlü bir kimse olması gerekir.
Tıp eğitimi uzun ve masraflı bir eğitimdir. Kişinin bu hususu göz önünde tutması gereklidir.
Tıp fakültelerinde aşağıdaki diplomalar verilir.
Temel Tıp Bilimleri Önlisans Diploması: Temel Tıp bilimleri Önlisans kademesini başarı ile tamamlayanlara üniversiteden ayrıldıkları takdirde "Temel Tıp Bilimleri Önlisans Diploması" verilir.
Temel tıp Bilimleri Lisans Diploması: Temel Tıp Bilimleri Önlisans ve Temel Tıp bilimleri lisans eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Temel Tıp Bilimleri Lisans Diploması" verilir.
Klinik Bilimleri Yüksek lisans diploması: Klinik Bilimleri Yüksek lisans kademesini başarı ile tamamlayanlara "Klinik Bilimleri Yüksek lisans diploması" verilir.
Tıp Doktorluğu Diploması: Tıp doktorluğu için öngörülen temel Tıp bilimleri Önlisans, Klinik Bilimleri yüksek Lisans ve onları takip eden Aile hekimliği kademelerini başarı ile tamamlayanlara "Tıp Doktorluğu Diploması" verilir.
Tıp eğitimini bitiren bir kimsenin hekimlik yapabilmesi için tabipler Odasına kaydını yaptırması zorunludur. Tabipler Odası yasası gereğince her 100 hekimin bulunduğu yerde bir tabipler odası açılır. Oda, hekimlerin çalışmalarını meslek yasasına uygunluğu yönünden denetler, onların haklarını korur.
Doktorun çalışma koşulları genellikle ağırdır. Resmi bir sağlık kuruluşuna bağlı hekimlerin gündüz çalışmalarına ek olarak gece ve hafta sonu nöbetleri vardır. Ülkemizde hekim sayısı az olduğundan bir hekime düşen hasta sayısı da çok fazla olmaktadır. Muayenehanesi de olan hekimler günün her saatinde dolu demektir. Geceleri hastaya çağrılan doktor, mesleki sorumluluğu gereği gitmek zorundadır.
Tıp Doktorluğu Diploması alan bir kimse "Pratisyen Doktor" ünvanını taşır. Tıp doktoru olan kimse, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan "Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı'nda" başarılı olduğu takdirde, aşağıda belirtilen alanlardan birinde uzmanlaşabilir.
. Koruyucu Hekimlik Uzmanlık Dalları:
1. Halk sağlığı
a. Epidemioloji
b. İşçi Sağlığı ve Güvenliği
c. Okul Hekimliği
d. Askeri Sağlık Hizmetleri hekimliği
1. Spor hekimliği
1. Hava ve Uzay hekimliği
2. Deniz Hekimliği
3. Hijyen ve Koruyucu Hekimlik
4. Mikrobiyoloji ve Klinik Mikrobiyoloji
5. Aile Hekimliği
I. İyileştirici Hekimlik (Klinik) Uzmanlık Alanları:
1. İç Hastalıkları, 2. Göğüs Hastalıkları ve Tüberküloz, 3. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, 4. Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji, 5. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, 6. Deri ve Zührevi Hastalıklar, 7. Nöroloji (Sinir Sistemi Hastalıklar), 8. Genel Cerrahi, 9. Çocuk Cerrahisi, 10. Ortopedi ve Travmatoloji (İskelet Sistemi Hastalıkları), , 11. Anesteziyoloji ve Reanimasyon, 12. Kadın Hastalıkları ve Doğum, 13. Kulak-Burun-Boğaz Hastalıkları, 14. Göz Hastalıkları, 15. Üroloji (Boşaltım Sistemi Hastalıkları), 16. Fizik tedavi ve Rehabilitasyon, 17. Hidroklimatoloji, 18. Radyoloji, 19. Göğüs Cerrahisi, 20. Kalp ve Damar Cerrahisi, 21. Beyin ve Sinir Cerrahisi, 22. Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi vb.
I. Laboratuar Uzmanlık Alanları:
1. Biyokimya ve Klinik Biyokimya, 2. Patolojik Anatomi, 3. Tıbbi Farmakoloji, 4. Mikrobiyoloji ve Klinik Mikrobiyoloji.
I. Akademik Uzmanlık Dalları:
Adli Tıp, 2. Anatomi, 3. Fizyoloji, 4. Fizyopatoloji, 5. Tıbbi Histoloji ve Embriyoloji, 6. Tıp Tarihi ve Deontoloji, 7. Tıbbi Genetik, 8. Nükleer Tıp.
İster uzman ister pratisyen olsun, bir doktorun en önemli görevi toplumu ve kişileri her türlü hastalıktan korumak, bütün çabalara karşın sağlığı bozulan kimseleri tedavi etmektir.
Ülkemizin sağlık personeline, özellikle hekime ihtiyacı gittikçe artmaktadır. Hekim ve sağlık personeli sayısının yetersiz olması ve yurt düzeyinde dengesiz dağılımı yüzünden sağlık hizmetlerinde istenen gelişme sağlanamamaktadır. Ülkemizde her alanda yetişmiş hekime, özellikle pratisyen hekime büyük ihtiyaç vardır. Hekimlerin p 'i uzman hekim olup ülkenin gelişmiş bölgelerinde toplandıkları göz önüne alınırsa az gelişmiş bölgelerde hekime olan gereksinme daha iyi anlaşılabilir

Uluslararası İlişkiler

Bu programda dünya devletlerinin oluşturduğu uluslararası sistemin tarihi, geçirdiği evreler, sistemin siyasi, ekonomik ve hukuksal yapısı, işleyişi gibi konularda, Türkiye'nin bu sistem içinde yerine ve dış ilişkilerine özel ağırlık verilerek eğitim yapılır.
Bu bölüme girmek isteyenlerin düşüncelerini söz ve yazı ile en etkin biçimde iletebilen, tarih, sosyoloji, psikoloji, hukuk, ekonomi alanlarına ilgi duyan, en az bir yabancı dili iyi bilen, insan ilişkilerinde başarılı kimseler olmaları gerekir. Bu bölümde diplomasi alanına uzman yetiştirildiği düşünülürse, bu mesleğin üyesi olacak bir kimse için, temsil niteliğine ve genel kültüre sahip olma ve insan ilişkilerinde başarılı olma, aranan en önemli niteliklerdir.
Uluslararası ilişkiler bölümünü bitirenler "Uluslararası İlişkiler Lisans Diploması" almaya hak kazanırlar.
Üniversitelerin bu bölümlerini bitirenlerin çalışabilecekleri alanlar oldukça çeşitlidir. En önemli çalışma alanları arasında, başta Dışişleri Bakanlığı olmak üzere Maliye ve Gümrük bakanlığı, Kültür Bakanlığı ve Turizm Bakanlığı gibi devlet daireleri, özel şirketler ve çeşitli kitle haberleşme kuruluşları ve uluslararası bankalar sayılabilir

Sınıf Öğretmenliği

Sınıf Öğretmenliği'nin amacı, ilkokulların ihtiyacı olan öğretmenler yetiştirmektir. Sınıf öğretmenliği programına seçenlerin, sözel yeteneklerinin gelişmiş, öğretmeyi seven ve öğretmekten mutluluk duyan, insanları özellikle çocukları seven bir yapıda olmaları gerekir. Normalin üstünde bir genel yetenek yanında yaratıcılık ve hoşgörü gibi kişisel özellikler bu alanda başarının önkoşuludur.
Bu bölümden mezun olanlar Lisans Diploması ve "Sınıf Öğretmeni" ünvanı alarak; ilkokullarda görev yaparlar. Velilerin eğitime karşı olumlu tavır takınmaları ve çocukların eğitimi ile ilgilenmelerini sağlamaya çalışırlar. İlkokullarda eğitim ve öğretimden sorumlu olurlar. İlkokul öğretmenlerine ihtiyaç duyulduğundan mezunların iş bulması, sorun olmamaktadır

Fizik
Fizik madde ve enerjinin yapısını ve karşılıklı etkileşimini araştırır, evrendeki fiziksel olayların bağlı olduğu yasaları bulmaya çalışır. Fizik bölümlerinde öncelikle bu araştırma ve incelemeleri yapabilecek nitelikte eleman yetiştirmeye yönelik eğitim yapılır.
Fizik öğrenimi yapmak isteyen bir kimse fizik, matematik, kimya gibi temel bilimler alanında iyi yetişmiş olmalı ve bu alanlara içten bir ilgi duymalıdır. Fizikçinin amacı gözlem ve deney yaparak fiziksel olayların kanunlarını bulmaktır. Bunun için fizik alanında çalışacakların yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
Fizik bölümünden mezun olanlara "Lisans diploması" ve "Fizikçi" ünvanı verilir. Mezunlar genellikle kamu kesiminde görev alırlar. Bir fizikçinin işi, araştırılacak olan problemi çözümlemek, araştırma yöntemini seçmek, deneyini yapmak ve sonucunu rapor etmek olarak özetlenebilir.
Lisans düzeyinde eğitim gören ve Öğretmenlik Sertifikası alanlar liselerde ve özel dershanelerde öğretmen olabilir ya da özel bir kurs gördükten sonra bilgisayar programcısı olarak çalışabilirler, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu'nun fizik laboratuvarlarında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın çeşitli kuruluşlarında araştırıcı olarak iş bulabilirler, Aselsan, PTT, TRT, gibi kuruluşlarda teknik eleman olarak çalışabilirler.
Bir temel bilim olarak fiziğin, gerek ortaöğretimde gerekse yükseköğretimde önemli bir yeri vardır. Ülkemizde ortaöğretimde fizik öğretmeni açığı büyüktür. Açılmakta olan ve açılacak üniversitelerin fizik alanında yetişmiş elemanlara ihtiyacı vardır. Bu nedenle iyi yetişmiş bir fizikçi ülkemizde bugün ve gelecekte daima aranan bir eleman durumundadır.

Gazetecilik
Gazetecilik programının amacı, yazılı basında haberin kaynağından basım ve yayın aşamasına kadar olan işlemlere ilişkin temel bilgi ve becerileri kazanmış nitelikli eleman yetiştirmek ve bu alanda araştırma yapmaktır.
Gazetecilik programına girmek isteyen kimselerin normalin üstünde sözel yeteneğe sahip, sosyal araştırmalara meraklı, başkaları ile iletişim kurmaktan hoşlanan, girişken ve ısrarcı kimseler olmaları beklenir. Bu alanda çalışacak kimseler iyi bir gözlemci olabilmelidirler. Gazetecilik programını düşünen öğrencilerin kendilerini Türkçe-kompozisyon, yabancı dil ve sosyal bilimler alanında iyi yetiştirmeli ve mümkünse bir okul gazetesinde yazı yazarak kendilerini sınamalıdırlar.
Gazetecilik programını bitirenlere "lisans diploması" verilir. Mezunları çeşitli basın ve yayın kuruluşlarının merkez ve haber bürolarında görev alırlar.
Gazetecilik programını bitirenler genellikle basın yayın kuruluşlarında görev alırlar. Gazetecilik ekonomik koşullardan çok çabuk etkilenen bir sektör olduğundan, mezunların iş bulma şansı ülkenin ekonomik gelişmişliği ile çok sıkı ilişkilidir. Bununla birlikte, alanında çok iyi yetişmiş bir kimsenin her türlü koşulda işsiz kalamayacağı söylenebilir.

Gıda Mühendisliği

Gıda mühendisliği bölümü, gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi ve gıda kaynaklarının nitelik ve nicelik olarak korunması, artıklarından yeni besin oluşturulması, hammaddelerden çok yönlü yararlanılması ve böylece sağlıklı gıda çeşitlerinin artırılması konusunda araştırma ve eğitim yapar.
Gıda mühendisliği bölümü iki dala ayrılır.
Gıda Bilimi: Gıdaların kimyası, biyokimya, enzim bilimi, gıda mikrobiyolojisi, kalite kontrolü vb. konularla ilgilidir.
Gıda Teknolojisi: Gıda mühendisliği temel işlemleri, tüm bitkisel ve hayvansal gıdaların işlenmesi ve biyoteknoloji konuları ile ilgilidir.
Gıda mühendisliği bölümüne girmek isteyen bir kimsenin normalin üstünde bir genel akademik yeteneğe sahip; matematik, biyoloji, fizik ve özellikle kimya ve ekonomi ile ilgili olması gerekir. Ayrıca, gıda mühendisliği temelde disiplinler arası bir yapı gösterdiğinden bu bölümü tercih eden kişilerin okumayı seven, araştırmaya yönelik çalışmalar yapabilecek, sürekli çalışmayı göze alabilecek ve yenilikleri izleyebilecek bir yapıda olmaları ve olumlu insan ilişkileri kurmaları beklenir.
Gıda mühendisliği bölümünü bitirenlere "Lisans Diploması" ünvanı ile "Gıda Mühendisi" ünvanı verilmektedir. Gıda mühendisliği esas itibariyle bir üretici mühendislik dalıdır. Gıda üretiminde ve işletmede çalışanlar, bizzat üretimi denetler ve karşılaşılan sorunların giderilmesi ile uğraşırlar. Kalite kontrol dalında ise işletmeler bünyesindeki ünitelerde ara aşamalarda işlenmiş madde kontrollerini yaparlar, tüketime sunulmuş gıdaların denetimi ile ilgilenirler.
Gıda mühendisliği bölümü mezunları, Tarım, Orman ve Köyişleri, Sağlık, Maliye ve Gümrük, Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları'nda, belediyelerde ve özel sektörde; proje mühendisi, işletme mühendisi, yatırım uzmanı, danışman veya kalite kontrol uzmanı olarak görev alabilirler.
Gıda mühendisleri, özel, (et, süt vb.) konularda uzmanlaşmış gıda teknologlarından farklı olarak yukarıda belirtilen ünvanlarda kendi mühendislik alanlarının tümünü kapsayan konularda çalışabilirler.
Gıda mühendisliği yeni gelişmekte olan bir alan olduğu için bu bölüm mezunlarına ihtiyaç duyulmaktadır

Halkla ilişkiler
Halkla ilişkiler ve tanıtım programının amacı, gerek kamu, gerekse özel sektör kuruluşlarının halkla ilişkiler, reklam ve tanıtım birimlerinde çalışacak nitelikli elemanları yetiştirmek ve bu alanda araştırma yapmaktır.
Halkla ilişkiler ve tanıtım programına girmek isteyen bir kimsenin sosyal bilimlere ilgili ve bu alanda başarılı, normalin üzerinde bir sözel yeteneğe ve ikna gücüne sahip, girişken, insanlarla etkileşimde bulunmaktan hoşlanan, çevredeki kaynakları seferber edebilen, yaratıcı bir kişi olması gerekir.
Halkla ilişkiler programını bitirenlere "Lisans diploması" verilir. Mezunlar çeşitli kurumlarda "Halkla İlişkiler ve Tanıtım Elemanı" olarak görev alırlar.
Bu bölüm mezunları, fabrika, üniversite, gazete, hastane, banka gibi her türlü kamu kuruluşu ve özel kuruluşta iş bulma olanağına sahiptir. Çalıştıkları kurum tanıtıcı haber bültenleri, broşürler, raporlar hazırlar, kurumun etkinliklerini kitle iletişim araçları ile halka duyurur, kurumla ilgili toplantılar, sergiler, konferanslar hazırlar, kurumla ilgili yazıları basından izler.

Havacılık/Uçak mühendisliği

Havacılık/Uçak mühendisliği programı havada seyreden her çeşit aracın tasarlanması ve inşa projelerinin hazırlanması, üretilmesi bakım ve onarım teknolojisi ve işletmesi konularında eğitim ve araştırma yapar.
Havacılık/uçak mühendisliği bölümüne girmek isteyen bir kimsenin, normalin üstünde bir genel akademik yeteneğe sahip, matematik, fizik, kimya ve astronomi konularına ilgili ve bu alanlarda iyice yetişmiş, sabırlı, dikkatli, düzgün şekil çizebilen yaratıcı ve başka insanlarla işbirliği yapabilecek uyumlu bir kimse olması gerekir.
Havacılık/uçak mühendisliği bölümünden mezun olanlara "Havacılık/Uçak Mühendisliği Lisans Diploması" ve havacılık/Uçak mühendisi" ünvanı verilir.
Havacılık/Uçak mühendisleri, ülkemizde THY'da , Kara ve Hava Kuvvetlerinde ana bakım üstlerinde, MKE kurumunda, özel bazı hava şirketlerinde temel elemanlar olarak çalışabilecekleri gibi, eğitimleri sırasında almış oldukları temel makine mühendisliği bilgileri sayesinde makine mühendisliği sahalarında da çalışmaktadırlar. Kendi alanlarında çalışma imkanları, ülke şartlarına paralel olarak artmaktadır.

Hukuk

Hukuk programının amacı, toplumda bireylerin birbirleri ile ve devletle veya devletlerin birbirleriyle ilişkilerini düzenleyen yasaların uygulanması sırasında ortaya çıkacak anlaşmazlıkların çözümü konusunda çalışacak hukukçuları yetiştirmek ve bu alanda araştırma yapmaktır.
Hukuk fakültesinde başarılı olabilmek için öğrencinin lisede aldığı felsefe, mantık, sosyoloji, kompozisyon ve Türkçe derslerinde başarılı olması beklenir. Hukuk fakültesi mezunları hangi alanda çalışırlarsa çalışsınlar üstün bir akademik yeteneğe, ikna gücüne, sağlam bir mantık ve seziye sahip olmalıdırlar. Hukuk fakültesine girmek isteyenler hukukun, sorumluluğu çok fazla olan bir meslek alanı olduğunu, sürekli çalışma, okuma ve araştırma gerektirdiğini öncelikle kabul etmelidirler. Sabır ve anlayış da bu alanda başarı için gerekli niteliklerdir.
Hukuk fakültesinde 4 yıllık lisans programını tamamlayanlar "Lisans Diploması" almaktadırlar. Hukuk fakültesini bitirenler genellikle "Hakim", "Savcı" ve "Avukat" ünvanları ile çalışmaktadırlar.
Hakim ya da savcı olmak isteyenler, Adalet Bakanlığı'nca açılan sınavı kazanmak, daha sonra da mahkemelerde staj yapmak zorundadır. Stajerlik dönemini bitirenlerin kura ile atanacakları yerler belirlenir.
Avukat olmak isteyen bir kimsenin hukuk fakültesini bitirdikten sonra bir yıl staj yapması gerekir. Staj süresinin yarısı mahkemelerde, yarısı tecrübeli bir avukatın yanında geçer. Eğitimini başarı ile tamamlayan bir avukat bir yazıhane açarak dava kabul etmeye başlayabilir. Bazı avukatlar kamu kuruluşlarında ve özel kuruluşlarda avukat veya hukuk müşaviri olarak görev alırlar.
Her avukat, avukatlık mesleğini yürütmek için meslek üyelerinin çalışmalarını denetleyen bir kuruluş olan Türkiye Barolar Birliğine kaydolmak zorundadır.
Avukatlık mesleğinde iş bulma olanağı; bulunulan bölgenin ekonomik ve toplumsal koşullarına ve avukatın yeteneklerine bağlıdır.
Bunun dışında, hukuk fakültesini bitirenler hukuk danışmanlığı, noterlik, müfettişlik, hariciye meslek memurluğu gibi mesleklerde de iş bulabilmektedirler.

Sosyal Hizmetler
Bu programın amacı, sıkıntı içindeki insanların toplumda kendilerine sağlanan olanakları ve kendilerinin halen sahip oldukları olanakları en iyi şekilde kullanabilmelerine yardımcı olmak, bu insanların sosyal refahını sağlamak, başkalarına muhtaç olanların sorunlarını toplumsal olarak çözmek için nelerin yapılabileceğini incelemek ve araştırmaktır.
Kişisel ve toplumsal olaylara derin ilgi duyan ve devamlı olarak kendini ve sosyal anlayışını geliştirecek bir meslek arayan kişiler için sosyal hizmet alanı ilginç ve doyurucu olabilir. Sosyal hizmet anlayışlı, insanların refahına ilgi duyan, liderlik özelliklerine sahip kişiler için çeşitli ve yeni olanaklar sağlayan bir meslektir
Sosyal Hizmet Uzmanları görev aldıkları kurumlarda yönetici, planlayıcı, araştırıcı ve uygulayıcı olarak çalışırlar. Korunmaya muhtaç çocuklar, yaşlılar, sakatlar, suçlular, yoksullar, hastalar, işsizler gibi gruplara sorunların çözümünde bireylere mesleki bilgi ve becerisiyle yardımcı olur.
Sosyal Hizmet Uzmanları, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Çocuk Esirgeme Kurumu, Rehabilitasyon Merkezleri, körler ve sağırlar okullarında, yetiştirme yurtları ve huzurevlerinde, rehberlik ve araştırma merkezleri gibi sosyal hizmet kuruluşlarında çalışabilirler.

Beslenme ve Diyetetik

Beslenme ve Diyetetik programının amacı, beslenme ve besinlerle ilgili bilimsel ilkelerin, sağlığın korunması ve hastalıkların iyileştirilmesi çalışmalarının uygulanması alanında çalışacak insan gücünü yetiştirmek ve bu alanda araştırma yapmaktır. Beslenme bilimi biyoloji, biyokimya, mikrobiyoloji ve besin bilimi ile yakından ilgili bir alandır. Bu nedenle, beslenme ve diyetetik alanında çalışacak kişilerin doğa bilimlerine meraklı ve bu alanda iyi yetişmiş olmaları gerekir. Ayrıca sabırlı, başkaları ile işbirliği yapabilen, düşüncelerini başkalarına aktarıp onları etkileyebilen kimseler bu alanda başarılı olabilirler. Dört yıllık eğitimi başarı ile tamamlayanlara "Beslenme ve Diyetetik Lisans Diploması" ve "Diyetisyen" ünvanı verilir. Diyetisyen sağlık hizmetleri sınıfı içerisinde yer alır. Başarılı öğrenciler, beslenme ve diyetetiğin yanı sıra biyokimya, anatomi, fizyoloji, halk sağlığı ve metabolizma dallarında lisansüstü eğitime devam edebilirler. Mezunların çalışma alanları dört grupta toplanabilir. 1. Diyetisyen olarak sağlık kuruluşlarında yataklı tedavi kurumları diyetisyenliği ve halk sağlığı diyetisyenliği yapabilirler. 2. Toplu beslenme yapan kuruluşlarda çalışabilirler. 3. Beslenme eğitimcisi ve öğretmen olarak eğitim kurumlarında çalışabilirler. 4. Araştırma ve endüstri kuruluşlarında görev alabilirler. Diyetisyenlik ülkemizde yeni gelişen bir meslek alanıdır. Okullarda, sosyal hizmet kurumlarında, hastanelerde, kamu ve endüstri kuruluşlarında vb. yerlerde diyetisyenin çalışmalarından yararlanma eğilimi artmaktadır. Bu nedenle iyi yetişmiş bir diyetisyenin iş bulma sorunu olmayabilir.

Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri

Çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri programında işçi-işveren ilişkileri, sosyal güvenlik, endüstriyel demokrasi, servet ve gelir politikası, uluslararası planda sosyal politika konularında eğitim yapılır. Bu alanda öğrenim yapmak isteyenlerin ekonomi ve sosyolojiye karşı ilgili, üstün akademik yeteneğe ve ikna gücüne sahip ve insan ilişkilerinde başarılı olmaları beklenir. Çalışma Ekonomisti ünvanı ile iş piyasası, sosyal sigorta, iş mevzuatı, toplu sözleşme ve sendikacılık konularında araştırma ve incelemeler yaparak, öneriler geliştirirler. Çalışma Ekonomisti ayrıca, devletin genel sosyal politikası ile sosyal güvenlik ve endüstri ilişkileri politikasının planlanma, düzenlenme ve geliştirilmesinde; ilgili bakanlık ve kamu kuruluşlarında, sosyal işlerin düzenlenme ve yürütülmesinde, kamu iktisadi teşebbüsleri ve özel sektör işletmelerinin çalışma, işçi-işveren ilişkileri ile diğer sosyal işlerinin düzenlenmesi ve yönetiminde de etkili bir rol oynar. Bu alanda öğrenim görenler, DPT'de, çalışma ve sosyal güvenlik bakanlığının yurtdışı ve yurtiçi ünitelerinde, SSK, Bağkur, T.C.Emekli Sandığı gibi sosyal güvenlik kurumlarında, müfettiş veya uzman olarak kamu iktisadi teşebbüsleri ve özel işletmelerin endüstriyel ilişkiler ve sosyal işler bölümlerinin yöneticilik ve danışmanlık hizmetlerinde çalışabilirler. Mezunlar ayrıca kamu yönetimi, iktisat ve işletme bölümleri mezunlarının çalışabilecekleri öteki alanlarda da görev alabilirler. Özel sektörde ilerleme kişisel yeteneğe ve yabancı dil bilmeye bağlıdır.

ADALET
Adalet programının amacı hakim ve savcılara yardımcı elemanlar yetiştirmektir. Mezunlar, mahkemelerin yazı işleri müdürlüğü veya yardımcılığı; icra memurluğu veya yardımcılığı görevlerine atanmaktadırlar. Ayrıca infaz kurumlarında müdürlüğe kadar yükselebilen görevlere getirilebilirler. Yüksekokul mezunları resmi veya özel bankalarda, çeşitli kamu ve iktisadi kuruluşlarında, özel iktisadi işletmelerde oldukça kolay iş bulabilmektedirler.

Programın Amacı: Adalet programının amacı, hakim ve savcılara yardımcı elemanlar yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler: Adalet yüksekokullarında öğrencilere adalet hizmetlerinin gerektirdiği nitelikler göz önünde bulundurularak teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler verilir. Yüksekokulda kamu hukuku ve özel hukuk bilgisi, hukuk bilgisi, hukuk usulü bilgisi, ceza ve ceza usulü bilgisi, icra-iflas bilgisi, avukatlık ve noterlik mevzuatı, mali mevzuat, hukuk dili, adli tıp, infaz bilgisi, kalem mevzuatı gibi hukuk bilgilerinin yanı sıra, daktilografi, Türkçe, yabancı dil, muhasebe,işletme yönetimi, arşiv ve dosyalama teknikleri gibi teorik ve uygulamalı dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler: Sosyal Bilgiler Adalet Yüksekokulunda okumak isteyen bir öğrencinin hukuk alanına ilgi duyan, Türkçe, derslerinde başarılı, titiz, dikkatli ve sorumluluk duygularına sahip bir kimse olması bu alandaki başarısını artıracaktır.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Adalet programını bitirenlere "Adalet Meslek Elemanı" ünvanı verilir. Adalet meslek elemanı mahkemelerde, icra dairelerinde, infaz kurumlarında, vatandaşların başvurularının mahkemelere iletilmesi ve yargıçların aldıkları kararın uygulanması gibi konularda gerekli işlemleri yürütürler.

Çalışma Alanları: Adalet yüksekokulu mezunları mahkemelerin yazı işleri müdürlüğü veya yardımcılığı; icra memurluğu veya yardımcılığı görevlerine atanmaktadırlar. Ayrıca infaz kurumlarında müdürlüğe kadar yükselebilen görevlere getirilebilirler. Yüksekokul mezunları resmi veya özel bankalarda, çeşitli kamu ve iktisadi kuruluşlarında, özel iktisadi işletmelerde oldukça kolay iş bulabilmektedirler.,

AĞAÇ İŞLERİ



Ağaç İşleri programının amacı, binaların ağaçlardan yapılan kısımları ile ağaç ev eşyalarının üretiminde çalışan ara elemanları yetiştirmektir. Ağaç işleri teknikerleri, özel sektöre ve kamu sektörüne ait marangozhanelerde ve mobilya atölyelerinde parke fabrikalarında, kereste, yonga ve levha üretim tesislerinde çalışabilirler.

Programın Amacı: Ağaç işleri programının amacı, tahtadan yapılan bina kısımlarının ve eşyaların üretiminde çalışacak ara insan gücünü yetiştirmektir.

Programda Okutulan Belli Başlı Dersler:Ağaç işleri programında matematik, fizik, ekonomi, ağaçlandırma bilgisi, ağaç işleri alet ve makineleri, elektrik bilgisi, ahşap konstrüksiyon, iç dekorasyon teknikleri, mesleki resim, ölçme ve bakım teknikleri ve yüzeysel işlemler gibi dersler okutulmaktadır.

Gereken Nitelikler:Ağaç işleri programında eğitim görmek isteyenlerin genel yeteneğe, şekil ve uzay ilişkilerini görebilme gücüne sahip olmaları gerekir.

Mezunların Kazandıkları Ünvan ve Yaptıkları İşler: Ağaç işleri programını bitirenlere "Ağaç İşleri Teknikeri" ünvanı verilir. Ağaç işleri teknikeri, binalarda pencere çerçevelerinin, kapıların, dolapların, lambri, parke gibi dekoratif kısımların ve mobilyaların üretimindeağaç işleri endüstri mühendisine yardımcı olarak çalışır.

Çalışma Alanları:Ağaç işleri teknikeri, özel sektöre ve kamu sektörüne ait marangozhanelerde ve mobilya atölyelerinde, parke fabrikalarında, kereste, yonga ve levha üretim tesislerinde çalışabilirler.

0 yorum: